مردم مطالبهگر هوای پاک باشند
یک شهردار فکر میکند که هرچه در بیلان کاری خود ساخت اتوبان، پل، بلوار و مصرف آسفالت و سیمان بیشتری به ثبت برساند موفق و خوب بودن خود را نشان داده است.
به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: آلودگی هوا در ایران آشکارا، پارادوکس اصل 50 قانون اساسی است، چراکه این قانون تاکید کرده حفظ محیط زیست لازمه حیات رو به رشد مردم ایران است .
وی ادامه داد: اگر آب، خاک، هوا و مواد غذایی ما آلوده باشد یا به عبارتی سالم نباشد، آشکارا حقوق شهروندی دچار ضایعه شده است.
مردم مطالبهگر هوای پاک باشند
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر مطالبه مردم برای تحقق هوای پاک، افزود: مردم از طریق رسانهها و تریبونها میتوانند یا ایجاد حساسیت حق هوای پاک را مطالبه کنند، البته در دانشگاه این حق با طنین بهتری مطالبه میشود .
بی توجهی نمایندگان مردم برای تحقق هوای پاک
درویش با اشاره به نقش نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر گفت: نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر میتوانند بهرهمندی از هوای پاک را به عنوان اولویت و حق جدی مطالبه کنند اما متاسفانه این طور نیست، چرا که نمایندگان مجلس در حال حاضر به بررسی لایحه هوای پاک به عنوان اولویت جدی نمیپردازند و بیش از سه سال میشود که این لایحه هنوز نتوانسته اولویت رسیدگی در صحن علنی مجلس را پیدا کند.
وی بیان داشت: اگر شعار محیط زیست میدهیم، باید در عمل نشان دهیم که چقدر محیط زیست اهمیت دارد، آن موقع است که لایحه بسیار مهمی مثل هوای پاک میتواند دو فوریتی گرفته و مورد رسیدگی قرار گیرد.
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: اگر هوای پاک و حق بودن آن برای مردم در اولویت باشد، نمایندگان مردم باید چند روز مرخصی خود را لغو کنند یا چند ساعتی بیشتر در بهارستان بمانند و این لایحه را بررسی کنند.
قصورکنندگان در دستیابی به هوای پاک مشخص میشوند
درویش بیان داشت: لایحه هوای پاک برای اولین بار تکلیف 16 وزارتخانه و سازمان را در مدیریت بحث آلودگی هوا مشخص میکند، بنابراین در این زمان است که مردم میتوانند مطالبه کنند و بدانند کدام بخش در ماجرای آلودگی هوا وظایف خود را خوب انجام و کدامیک قصور کردهاند.
افزایش روزهای سالم
مدیرکل دفتر مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با بررسی آمارها در طول چند سال گذشته، یعنی از سال 90 تاکنون، تعدا روزهای ناسالم کاهش و تعداد روزهای سالم در حال افزایش است، اما ما با استانداردهای قابل قبول جهانی فاصله داریم.
اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم
درویش بیان داشت: در سطح مدارس، دانشگاهها و رسانهها باید بیشتر به موضوع آلودگی هوا پرداخته شود تا مردم نسبت به اینکه هوای پاک حق مستلزم آنها است، آگاه شوند.
برای گوشت، وزیر بازخواست می کنند اما برای هوا نه!
وی افزود: همه دیدید وقتی قیمت گوشت افرایش یافت، چندین نماینده مجلس وزیر را بازخواست کردند که چرا این وضعیت رخ داده، در مورد مرغ و تخم مرغ هم دقیقا شاهد همین اتفاق بودیم، اما این حساسیتها درباره ملاحظات زیست محیطی دیده نشده یا کمتر دیده میشود.
درویش تاکید کرد: در حقیقت رسانهها باید کمک کنند تا آلودگی هوا و حق شهروندان برای تنفس هوای پاک در اولویت قرار گیرد.
مبلمان شهری باید انسان محور شود
برای رفع آلودگی هوا در تهران و سایر کلان شهرها باید از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم تا مجبور به تجربه کردن مجدد آنها نباشیم، امروزه کشورهایی مثل آلمان، بریتانیا، هلند، دانمارک و نروژ فقط به دنبال ارتقا کیفیت سوخت و خودروها نیستند، در آلمان در سال 10 هزار نفر بر اثر آلودگی ناشی از خودرو دیزل دچار مرگ زودرس میشوند، آن هم دیزلی که استاندارد آن ها یورو 6 است، پس وضعیت کشورهای جهان سوم مثل ما مشخص است، در بهترین حالت تنها 20 درصد از خودروهایی که در تهران تردد میکنند، استاندارد یورو 4 دارند.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره راه حل کاهش آلودگی هوا گفت: ما باید به سمت تغییر مبلمان شهری براساس انسان محوری باشیم و به جای ساخت تونلها، پل، اتوبان، بزرگراهها و پارکینگ طبقاتی بیشتر که چراغ سبزی به تردد روزافزون خودروها نشان دهیم، به سمت گسترش حمل و نقل عمومی و ارتقا کیفیت آنها باشیم، مسیرهای ایمن دوچرخه سواری و پیاده راه ایجاد کنیم تا موجب کاهش آلودگی هوا و صوتی شویم.
درویش با انتقاد از نحوه تبلیغاتی کشور افزود: متاسفانه یک شهردار فکر میکند که هرچه در بیلان کاری خود ساخت اتوبان، پل، بلوار و مصرف آسفالت و سیمان بیشتری به ثبت برساند موفق و خوب بودن خود را نشان داده است.
وی در پایان گفت: برای تغییر این نظام ارزشی، رسانهها، آموزش و پرورش، وزارت علوم، صدا و سیما و وزارت ارشاد نقش چشمگیری دارند.