هزینه‌های اجتماعی انتشار کربن شش برابر می‌شود

اندکی بعد از مراسم تحلیف دونالد ترامپ بیانیه تازه دولت او روی سایت رسمی کاخ سفید قرار گرفت و طرح دولت در زمینه انرژی و محیط‌زیست اعلام شد. در این بیانیه نوشته شد با لغو قوانین مربوط به بخش حمایت از محیط زیست که در دولت اوباما تصویب شده است، صنایع مختلفی دوباره آغاز به کار می‌کنند و بر سطح دستمزدهای پرداختی در کشور سالانه 30 میلیارد دلار اضافه می‌شود. ولی در مورد هزینه‌هایی که لغو این قوانین برای امریکا  و دنیا در بر دارد مساله‌ای بیان نشده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز،هزینه‌های اجتماعی کربن شامل هزینه آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از وقوع حوادث‌طبیعی مانند سیل یا  افزایش هزینه‌های درمانی ناشی از افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی است.این هزینه‌های اجتماعی با افزایش اننشار کربن رشد می‌کند و می تواند سلامت ساکنان زمین و حتی بقای انها را تهدید کند.

 در ابتدای ماه جاری ،آکادمی ملی علوم در امریکا اعلام کرد «با استفاده از قوانین حمایت از محیط‌‌‌زیست که در دوره اوباما در کشور اجرا شده است هزینه اجتماعی انتشار کربن 36 دلار به ازای تن است. ولی اگر این قوانین و برنامه‌های حمایتی متوقف شود هزینه اجتماعی انتشار کربن به 220 دلار به ازای هر تن می‌رسد».

به تعبیر بهتر با لغو قوانین حاصل از تلاش هشت ساله اوباما در محیط زیست هزینه اجتماعی انتظار کربن در دنیا 6 برابر می شود و این هزینه در کشورهای در حال‌توسعه از قبیل چین و هند بیشتر از کشورهای صنعتی خواهد بود ولی از آنجا که تاثیر این سیاست‌ها روی لایه اوزون وجو زمین خواهد بود در میان‌مدت تمامی کشورها متضرر می‌شوند.

 البته یک راه برای کم نشان  دادن هزینه اجتماعی انتشار کربن وجود دارد و آن راهی است که به احتمال زیاد دولت تازه امریکا در پیش می‌گیرد. در این راه تنها امریکا و تاثیرپذیری  این کشور در نتیجه افزایش انتشار گاز دی‌اکسید‌کربن در کوتاه‌مدت در نظر گرفته می‌شود و تاثیرات جهانی لحاظ نمی‌شود. در نتیجه این سیاست‌گذاری در کوتاه مدت می‌توان هزینه اجتماعی انتشار کربن را تقلیل داد.

 ولی واقعیت این است که عدم اجرای قوانین حمایت از محیط‌‌ زیست در دنیا می‌تواند فرایند گرم شدن کره زمین را تسریع کند و بحران‌های سلامتی زیادی در کشورهای در حال‌توسعه ایجاد کند. تبعات منفی این بحران‌های اجتماعی در میان‌مدت دامن‌گیر کشورهای صنعتی می‌شود و شاید در آن زمان دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور در کاخ سفید حضور نداشته باشد و از این طریق بتواند خود را تبریه کند.

ولی این میراثی است که سیاست «امریکا را در اولویت قرار دهیم» ترامپ برای جهانیان به جای می‌گذارد.سیاستی که تنها به منافع امریکا در کوتاه مدت می نگرد و  معضلات بلندمدت را به عنوان مساله‌ای لاینحل برای نسل‌های آینده به ارث می گذارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن