حمایت خادمی از میدانی کاش چیت‌چیان می‌ماند

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «من اگر جای رییس جمهور بودم یکی از معاونان کنونی وزارتخانه را برای وزارت نیرو معرفی می‌کردم»، تاکید کرد: این وزارتخانه معاونین بسیار خوبی دارد یکی از آنها آقای میدانی است که می‌تواند با پذیرش این سمت، وزارتخانه را خوب اداره کند.

هدایت الله خادمی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره وضعیت کنونی وزارت نیرو و اداره این وزارتخانه با سرپرست گفت: طبیعتا تا زمانی که آقای رییس جمهور فرصت برای معرفی وزیر دارد، نمی‌توانیم ایرادی از وضعیت بگیریم اما وقتی وزارتخانه ای بدون وزیر باشد، کارهای آن لنگ می شود و اجرای برنامه ها به کندی صورت می‌ گیرد و اگر هم انجام گیرد با آن شدت و دقت نبوده است.

نگاه وزیر نیرو به آب بسیار مهم است

وی درباره علت زمانبر بودن انتخاب و معرفی وزیر نیرو تصریح کرد: برای دولت مشکل است وزیری را معرفی کند که دولت بپذیرد. وزارت نیرو، وزارت خانه مهمی است که باید برای تعیین سکاندار آن ابعاد گسترده‌ای را در نظر گرفت. مساله آب، موضوع تنش زایی است که باید وزیر پیشنهادی در این زمینه استراتژی مشخصی داشته باشد.

برخی گزینه‌های مطرح‌شده نگاه قومی دارند

نماینده مردم ایذه و باغملک در ادامه افزود: برخی از افرادی که نامشان برای تصدی این وزارتخانه مطرح شده است چون نگاه قومی و استانی دارند، پس از معرفی قطعا برای دولت رای آوردن آنها دشوار خواهد بود.

وی با بیان اینکه احتمالا رییس جمهوری در تلاش است شخصی معرفی کند که مجلس آن را بپذیرد، تصریح کرد: البته ما از رییس جمهوری انتظار داریم که وزیری را معرفی کند که نگاهش، نگاه ملی باشد و استانی نباشد، نگاهی عادلانه داشته باشد. به عبارتی فردی نباشد که تا نامش مطرح می‌شود مجلسی‌ها بگویند فردی آمده است که می‌خواهد آب را به بعضی استانها برساند و موجب صدمه به برخی دیگر از استانها باشد.

خادمی در ادامه افزود: برای وزارت نیرو باید فردی بیاید که هم به آب و هم به برق آشنایی داشته باشد. زیرا ما 65 درصد آبهای زیرزمینی کشورمان را از دست داده‌ایم و اگر کسی روی کار بیاید که نتواند این موضوع را به درستی مدیریت کند، کشور خشک فعلی به کشوری کویری تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید سالی 5 هزار مگاوات برق تولید کنیم تاکید کرد: طی این سال‌ها به جز در سال 89 در هیچ سالی چنین تولیدی نداشتیم. بنابراین ما روند سقوطی داشتیم و تا سال 94 هم 940 هزار کیلووات تولید کرده ایم.

افرادی که از وزارت نیرو رفته اند گزینه مناسبی برای سکانداری آن نیستند

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تعجبم از این است که چرا می‌خواهند وزیر نیرو را از بیرون معرفی کنند، گفت: به نظر من کسی که بتواند مشکل را حل کند، نباید از بیرون بیاید. قطعا راه گشای این کار کسی است که از درون این سیستم بیرون آمده باشد. وزارت نیرو، نیروهای بسیار خوبی دارد و از افرادی که از وزارت نیرو رفتند و مدتی است از آن فاصله داشته‌اند، گزینه مناسب این کار نیستند.

کاش چیت‌چیان در وزارت نیرو می‌ماند

وی در ادامه افزود:علم، تکنولوژی و دانش اینگونه نیست که فردی پس از 10 سال دوری از این وزارتخانه آمادگی کامل و به روز بودن لازم را داشته باشد، که سکاندار آن باشد و یا ظرف مدت کوتاه به این آمادگی برسد.

خادمی با بیان اینکه من اگر جای رییس جمهور بودم یکی از معاونان کنونی وزارت خانه را معرفی می کردم، تاکید کرد: این وزارتخانه معاونین بسیار خوبی دارد یکی از آنها آقای میدانی است که نیروی سالم، خوب، توانمند، با کیفیت، کاردان و عادلی است که می‌تواند با پذیرش این سمت، وزارتخانه را خوب اداره کند.

وی در ادامه افزود: ای کاش خود آقای چیت‌چیان می‌ماندند. البته ما نقدهایی به ایشان داشتیم اما با توجه به نفراتی که نامشان به عنوان گزینه مطرح می‌شود، می گوییم کاش آقای چیت‌چیان می‌ماند.

وزارت نیرو به جای پرداخت بدهی نیروگاه به طلبکاران می‌دهد

نماینده ایذه و باغملک درباره بدهی وزارت نیرو که از دولت دهم تا به امروز مشکل بزرگی در این وزارتخانه بود، گفت: مشکل این است که وزارت نیروبرقی را که به مردم می‌دهد سوبسیت به آن تعلق گرفته است و از سوی دیگر بدهکار شده است؛ بنابراین هم به شرکت‌ها و هم به دولت ها بدهکار می‌شود. چنانچه به برخی شرکتها به جای طلب ساختمان و یا نیروگاهی را می‌دهد.

وی در ادامه افزود: علت این مشکل اختلاف بسیاری است که میان هزینه تولید و قیمت فروش وجود دارد که همین موجب ضرر ده بودن این سازمان است.یا باید نرخ‌ها را اصلاح کند که مردم توان پرداخت ندارند یا باید کارآیی نیروگاه‌ها را بالا ببرد.

توربین‌های ما راندمان 35 درصدی دارد

خادمی در پایان گفت: راندمان توربین ها برای تولید برق در کشورمان 30 تا 35 درصد است این در حالی است که در سایر کشورها راندمان توربین‌ها 55 یا 60 درصد است. این توربین‌ها قدیمی است و همین هم هزینه بسیاری را به گردن وزارت نیرو انداخته است. این اقعیت وزارت نیرو درحال حاضر است که نباید آن را نادیده بگیریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن