قیمت نفت در سال 2025 به 82 دلار می‌رسد

نفت یک کالای استراتژیک است و افزایش و کاهش قیمت آن روی  نرخ تورم و شرایط اقتصادی تاثیر دارد. آمار نشان می‌دهد در سال 2016 قیمت نفت در بازار جهانی 45 درصد رشد کرد و در روزهای انتهایی سال به مرز 55 دلار رسید ولی انتظار رشدی مشابه رشد قیمتی سال قبل در قیمت نفت انتظاری نادرست است .

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، قیمت اسمی نفت تا سال 2025 میلادی رشد خواهد کرد و به مرز 82.6 دلار امریکا می‌رسد. انتظار می‌رود متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال جاری 55.2 دلار امریکا و در سال 2020 برابر با 65.4 دلار امریکا باشد.در سال 2023 هر بشکه نفت خام در بازار جهانی با قیمت 75.3 دلار امریکا مبادله می‌شود.

البته تورم هم در افزایش قیمت نفت بی‌تاثیر نیست به این معنا که اگر قیمت حقیقی نفت بر مبنای قیمت ثابت سال 2010 را در نظر بگیریم تا سال 2025 میلادی به رقمی معادل 66.3 دلار امریکا می‌رسیم.

سایت «اویل پرایس» نوشت: قیمت نفت در بازار جهانی در سال جاری  حداکثر 23 درصد رشد می‌کند. بیشتر تحلیل‌گران بازارنفت رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز 65 دلار را بیشتر به معجزه‌ای بزرگ در سال آینده  شبیه می‌دانند و بر این باورند« نفت در سال جاری با قیمتی بین 50 تا 58 دلار مبادله خواهد شد».این تحلیل‌گران متوسط قیمت نفت را برابر با 55 دلار امریکا پیش‌بینی کرده‌اند که 13 دلار بیشتر از متوسط قیمت سال قبل خواهد بود.

چه چیزی مانع رشد قیمت می شود

اصلی‌ترین مانع رشد قیمت نفت در دنیا شرایط اقتصادی جهان است. اقتصاد دنیا به تازگی از رکودی عمیق  خارج شده است وهنوزتمامی کشورها نتوانسته‌اند رونق را تجربه کنند. اگر شوک تازه‌ای به اقتصاد وارد شود نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند. بنابراین وضعیت اقتصادی دنیا مانعی بزرگ در مسیر افزایش قیمت نفت است.

همچنین کشورهای تولیدکننده هم تمایلی به بیشتر کردن قیمت نفت ندارند زیرا با افزایش قیمت تعداد رقبای آنها در بازار زیاد تر می‌شود و تولید کنندگان شیل رغبیت بیشتری برای فعالیت در بازار نفت خواهند داشت. در بازار نفت هم مازاد عرضه وجود دارد و همین مساله مانع دیگری برای افزایش قیمت نفت است.

به هر حال نه مصرف‌کنندگان نفت و نه تولیدکنندگان تمایلی به رساندن قیمت نفت به سطحی که در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی وجود داشت ندارند و به همین دلیل است که دیگر ما شاهد شوکی مشابه شوک نفتی اخیر دراقتصاد نخواهیم بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن