هدفگذاری یکسان ترامپ و بوش

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا قصد دارد کشورش را از واردات نفت اوپک بی‌نیاز کند و در جهت استقلال انرژی حرکت کند؛ ولی در سخنرانی روز تحلیفش در کاخ سفید گفت: ما امریکا را در ا ولویت قرار می‌دهیم به این معنا که سیاست‌هایی در کشور اجرا می‌کنیم که بیشترین منفعت را برای اقتصاد امریکا داشته باشد.

به گزارش خبرنگاربین‌الملل انرژی امروز، در دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش، رییس‌جمهور پیشین آمریکا از حزب جمهوریخواه، هم اعلام شده بود که امریکا به نفت خاورمیانه معتاد شده است و باید در جهت استقلال  انرژی حرکت کند. این در حالیست که طی دوره ریاست جمهوری او واردات نفت امریکا 10 درصد رشد کرد اگرچه برای کاهش وابستگی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد.

جورج بوش اعلام کرده بود برنامه‌ای تدوین می کند که به موجب آن واردات نفت امریکا از اوپک تا سال 2025 میلادی 75 درصد کاهش می‌یابد و از همان زمان بود که سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های اکتشافی نفت در امریکا آغاز شد. پروژه‌هایی که هم‌اکنون به ثمر نشسته است و امریکا را از یک واردکننده خالص نفت به یک صادرکننده خالص تبدیل کرده است.

تحلیل‌گران حوزه انرژی بر این باورند «هدف ترامپ برای توقف واردات نفت از اوپک هدقی قابل دسترس است زیرا توان تولید نفت امریکا رشد کرده است و نشانه‌هایی از استقلال این کشور در زمینه انرژی مشاهده می‌شود».این کشور که تا سال 2015 میلادی تنها برای تامین نیاز داخلی اقدام به تولید نفت می‌کرد، هم‌اکنون امکان صادرات نفت به بازارهای خارجی را دارد. امریکا در سال گذشته روزانه 700 هزار بشکه نفت صادر کرده است و ترامپ در نظر دارد در دوره ریاست‌جمهوری خود نه تنها توان صادرات را افزایش دهد؛ بلکه از میزان واردات هم بکاهد .

«مایکل لینچ» تحلیل‌گر حوزه انرژی می‌گوید:او برای افزایش توان تولید نفت امریکا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند و افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز یکی از این سیاست‌ها است.امریکا هم اکنون به استقلال در زمینه تامین انرژی بسیار نزدیک است و سیاست‌های ترامپ می‌تواند راه رسیدن به این استقلال را کوتاه‌تر کند.

اما مساله مهم این است که ترامپ و بوش تنها روسای جمهوری امریکا نبودند که در مورد استقلال امریکا درزمینه انرژی صحبت کردند بلکه تمامی روسای جمهوری این کشور بعد از ریچارد نیکسون در دوره رقابتهای انتخاباتی و حتی بعد از ورود به کاخ سفید قول دادند که برای مستق لکردن امریکا در زمینه انرژی تلاش کنند ولی اغلب آنها کار زیادی در این زمینه انجام ندادند.

 تحلیلگران معتقدند «ترامپ مرد عمل است» و این سیاست خود را اجرا می‌کند. از طرف دیگر شرایط کنونی امریکا هم با 10سال قبل تفاوت زیادی کرده است و امریکای امروز توان رشد تولید و استقلال در زمینه انرژی را دارد.

به هر حال این اخبار برای دو کشور ونزوئلا و عربستان سعودی خبرهای ناخوشایندی بود؛ زیرا این دو کشور اصلی‌ترین صادرکنندگان اوپکی نفت به امریکا هستند و استقلال امریکا در زمینه انرژی به معنای خارج شدن این دو کشور از بازار بزرگ امریکا است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن