قطع ناگهانی خوراک مشکل اصلی پتروشیمی‌هاست

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) مشکل اصلی این مجموعه و دیگر پتروشیمی ها را قطع خوراک عنوان کرد که به دلایلی چون افت فشار گاز پارس‌جنوبی یا قطع گاز ترکمنستان رخ داده است.

محمدحسن پیوندی دراین‌باره به خبرنگار انرژی امروز گفت: «حداقل در مجموعه تاپیکو چند پروژه با پیشرفت بیش از 80 درصدی وجود دارد. از دوسه سال قبل، قرارداد تضمین‌شده درحوزه خوراک  بسته شده است. ضمن آنکه من اگر از خوراکی اطمینان نداشته باشم، امضا نمی‌کنم.»

وی تصریح کرد: «من برای امضای قرارداد تامین خوراک باید چشم‌اندازی بلندمدت داشته باشم؛ چراکه ازنظر مقدار خوراک تکلیفم مشخص است.»

پیوندی به مشکلات وزارت نفت در حوزه یارانه‌ها اشاره می‌کند: «وزارت نفت، قطعا چون باید یارانه نقدی 75 میلیون نفر را تأمین کند، انگیزه‌اش این است که در آخر ماه بتواند یارانه را تأمین کند و در این چارچوب سیاست‌گذاری می‌کنند.»

به گفته مدیرعامل تاپیکو، «این مجموعه نیاز به خوراک گاز مایع ندارد؛ به جز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که قیمت آن به نحوی تابع نفت خام است. در مورد گاز واحدهای اوره و متانول داریم که ازنظر مصرف متوسط 8.5 درصد قابل قبول است.»

وی مهمترین مشکل تاپیکو و دیگر مجموعه‌های پتروشیمی را قطع خوراک عنوان کرد و یادآور شد:‌‌ با وجود این‌همه منابع گازی در پارس جنوبی، با افت دمای هوا، خوراک برخی از واحدها بسته می‌شود و فشار آن را کم می‌کنند که ما ضرر سنگین می‌کنیم. انتظار داریم این اتفاق‌ها نیفتد. یا ترکمنستان شیر خود را می‌بندد و خوراک ما کم می‌شود.

پیوندی افزود: مشکل دیگر که در کل خوراک وجود دارد، مصوبه ستاد تدابیر ویژه در مورد خوراک گاز است که مقداری ابهام در پرداخت مدت زمانی بنام عطف به ماسبق وجود دارد و مصرف‌کنندگان معتقدند باید از تاریخ تصویب محاسبه کنند و فعلا این شمشیر بالای سر مجتمع‌ها است. این البته عدد بسیار بزرگی است. که باید به نحوی در دولت حداقل با یک شیب ملایم قسط بندی شود.

وی درباره وضعیت کنونی و روند پیشرفت فیزیکی طرح‌های شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) نیز گفت: واحدهای خط لوله غرب تا 97درصد پیشرفت داشته‌اند. واحدهای لرستان، و مهاباد به اضافه کرمانشاه که در حال تولید است، می‌توانند در سال جاری و آینده به تولید برسند. اگر در ادامه راه و با همین شرایط که تولید نفت خام و گاز از فازهای پارس‌جنوبی، خوراک‌های موردنیاز را تأمین کنند، می‌توانیم 120 میلیون تن دیگر هم تا 10 سال آینده به ظرفیت تولید کشور اضافه کنیم. یعنی تا افق 1404 ظرفیت تولید کشور می‌تواند به 180 میلیون تن برسد. در این صورت است که می‌توانیم به اهداف افق سند، یعنی مرتبه نخست تولید محصولات پتروشیمی در خاورمیانه برسیم.

او درباره نحوه تعامل هلدینگ خلیج‌فارس با صنعت پتروشیمی معتقد است: آنچه به ما مربوط می‌شود، ما 8.5 درصد هلدینگ خلیج‌فارس و 17 درصد از پتروشیمی برزویه یا نوری و زیرمجموعه را در اختیار داریم. به‌نوعی شریک هستیم و تعامل خوبی داریم. شرکت ملی صنایع پتروشیمی سیاستگذار است. با توجه به خوراک‌های در دسترس پارس‌جنوبی می‌توانیم کارهایی انجام دهیم.

پیوندی ادامه داد: ما در این ارتباط پروژه در اختیار داریم. سیراف یکی از مینی‌پالایشگاه‌های ماست. باید آن را بهینه‌سازی کنیم و از آن سود در بیاید و الا برای من ارزشی ندارد که بخواهیم یک خام را به خام دیگر تبدیل کنیم. اگر پروژه سود نداشته باشد که فایده ندارد. باید پروژه‌ها بهینه‌سازی و پتروالفین شود؛ یعنی ورودی میعانات گازی و خروجی پلی‌اتیلن و مشتقات پروپیلن باشد.

وی با بیان اینکه «در محدوده مقررات روی این موضوع کار می‌کنیم»، تصریح کرد: تعامل ما با شرکت پتروشیمی هم با همان مقرراتی است که از گذشته همکاران ما وابسته به شرکت صنایع پتروشیمی بودند و حالا با ما با مقررات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سیاستگذاری کشور کار می‌کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن