میدان مشترک نفتی ایران و عراق

میدان نفتی آذر یکی از مهمترین میدان‌های نفتی ایران در روزهای‌اخیر بوده است. توسعه این میدان‌نفتی که در ایلام واقع شده است و بین ایران و عراق مشترک است به شرکت گازپروم روسیه سپرده شده بود و قرار بود  تا انتهای سال قبل  تولید در این میدان آغاز شود ولی بعد از تشدید تحریم های غرب علیه برنامه هسته ای ایران این شرکت از توسعه میدان آذر انصراف داد و از ایران خارج شد.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، اخباری در مورد استفاده از اطلاعات مربوط به میدان نفتی آذر در ایران  توسط مقامات گازپروم نفت به منظور توسعه میدان «بدرا» بخش عراقی این میدان مخابره شده است که منابع ایرانی از آن تحت عنوان «دور زدن ایران توسط روسیه » نام می‌برند.

اما «آذرنیوز» در گزارشی  با رد این نظریه می‌نویسد:شرکت گازپروم نفت از میدان «بدرا» روزانه 25 هزار بشکه نفت برداشت می‌کمد در حالیکه هنوز توسعه میدان نفتی آذر در ایران با جدیت آغاز نشده است.به این معنا که این میدان در عراق توسعه یافته و بهره برداری شده است و حال صحبت از توسعه بیشتر آن و افزایش توان تولید از آن است.

ایران یکی از غنی ترین کشورهای دنیا از نظر حجم ذخایر گاز طبیعی است و در سال 2016 حجم ذخایر تایید شده گازطبیعی در این کشور برابر با 33 هزارمیلیارد متر مکعب بود. ایران در نظر دارد با جذب سرمایه‌های خارجی ظرفیت تولید گازطبیعی را افزایش دهد و به بیش از یک میلیارد متر مکعب در هر روز برساند.هم اکنون ایران توان تولید 600 میلیون متر مکعب گازطبیعی در هر روز را دارد .

میدان نفتی آذر کجاست؟

میدان نفتی «آذر» که در داخل بلوک نفتی اناران واقع شده است ویکی از سخت‌ترین ساختارهای زمین‌شناسی را  برای توسعه و بهره‌برداری دارد، در سال 2003 و توسط کنسرسیوم شرکت لاک‌اویل روسیه و استات‌اویل نروژ کشف شد. ولی به دلیل عدم توافق این دو شرکت کشف‌کننده و طرف ایرانی، توسعه میدان نفتی به تعویق افتاد. در سال 2009 شرکت گازپروم به مذاکرات توسعه میدان نفتی آذر پیوست و موفق شد تا تفاهم نامه‌ای با ایران امضا کند ولی بازهم توافق نهایی حاصل نشد.

سایت «اکونومیت‌کالندر» نوشت: بعد از امضای تفاهم‌نامه و نهایی‌نشدن مذاکرات ایران و گازپروم برای توسعه میدان آذر،ایران شرکت گازپروم را متهم کرد که به زمان‌بندی پایبند نبوده است و به همین دلیل  این شرکت روسی را از پروژه آذر حذف کرد.دلیل نهایی نشدن مذاکرات ایران و گازپروم در ان زمان تحریم اقتصادی امریکا علیه ایران و اجبار شرکتهای بزرگ نفتی برای خروج از ایران و عدم همکاری با این کشور بود.

این میدان نفتی که در مرز ایران وعراق و در استان ایلام واقع شده است ظرفیتی معادل 2.5 میلیارد بشکه نفت را دارد.در صورتی‌که این میدان به طور کامل توسعه پیدا کند توان تولید 65 هزار بشکه نفت در هر روز را خواهد داشت.قرار بر این بود تا انتهای مارس سال جاری ایران روزانه 15 هزار بشکه نفت و تا انتهای مارس سال 2019 معادل  65 هزار بشکه نفت در هر روز از این میدان برداشت کند ولی قبل از تحقق این هدف برداشت عراق از این میدان مشترک نفتی آغاز شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن