نقشه‌چینی چینی‌ها برای چرنوبیل

در صنعت انرژی خورشیدی، پیشنهاد تغییر کاربری زمین‌هایی که هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود موضوع جدیدی نیست. اخیرا پیشنهاد شده است که در زمینی که پیش از این محل دفن زباله بوده و هم‌اکنون مدت‌هاست که متروک مانده است، مزرعه خورشیدی احداث شود.

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، به نقل از وب سایت cleantechnica، در بسیاری از نقاط دنیا، پنل‌های خورشیدی بر روی دریاچه‌ها و مخازن ذخیره آب نصب می‌شوند.

اما حالا دو شرکت چینی پروژه یک میلیارد دلاری مزارع بادی را برای سرزمینی متروک تعریف کرده‌اند در اطراف نیروگاه اتمی چرنوبیل شوروی سابق.

در میان تمام سرزمین‌های موجود بر روی کره خاکی، این یک شاید بی‌استفاده‌ترین سرزمین بوده و احتمالا تا هزاران سال دیگر هیچ استفاده دیگری از آن نشود.

یکی از شرکت‌های بزرگ چینی فعال در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است در این سرزمین ارواح نیروگاه خورشیدی بسازد، و شرکت دیگر چینی قرار است شبکه انتقال برق آن را احداث کند.

همه چیز محیا برای نیروگاه خورشیدی

وزیر محیط زیست و منابع طبیعی اوکراین می‌گوید: اینجا زمینی داریم بسیار ارزان ونور آفتابی بسیار فراوان. پس همه چیز محیا برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی است. علاوه بر آن تاسیسات برق باقی مانده از زمان نیروگاه اتمی چرنوبیل را حالا می‌توانیم دوباره استفاده کنیم.

رسانه‌ها فاش کردند این شرکت چینی پیشنهاد نیروگاه خورشیدی یک گیگاواتی را داده است که از امسال کار ساخت آن آعاز خواهد شد.

سان‌هو مدیر شرکت سازنده نیروگاه خورشیدی می‌گوید: نوسازی‌های ما در سرزمین‌های آسیب دیده و رها شده با انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر، مزایای اجتماعی و اقتصادی فراوانی خواهد داشت. خرسندیم که قرار است با همکاری دولت اوکراین، اجتماعی مناسب برای مردم محلی بسازیم.

تشعشات گداخت نیروگاه چرنوبیل در سال 1986 حتی به کوه‌ها و دره‌های بریتانیا هم رسید و غبارات رادیواکتیو مزارع کشاورزی بلاروس در شمال اوکراین را آلوده کرد.

تا به امروز، شهر پری‌پیات، از زیرمجموعه ناحیه ممنوعه خارج شده بود و بسیاری از مردم قادر بودند به آن‌جا بروند، حتی به صورت بسیار محدودی هم کشاورزی در این ناحیه صورت می‌گرفت.

سکنه قبلی این نواحی حق دارند سالی یکی دو بار برای دیدن خانه‌های قدیمی خود یا مزار نزدیکانشان به این ناحیه سفر کنند. البته اخیرا تعداد توریست‌هایی که خواهان بازدید از این منطقه هستند رو به افزایش نهاده است.

از سویی اخیرا به مدد تکنولوژی‌های مهندسی جدید، اقداماتی در چرنوبیل و در نیروگاه اتمی سابق آن در حال انجام است. از جمله می‌توان به ساخت تابوت زره‌پوش فولادی اشاره کرد که به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه متحرک دنیا که تاکنون ساخته شده است، چون سرپوشی بر بالای راکتور چرنوبیل قرار می‌گیرد تا از تابش بیشتر اشعه‌های رادیو اکتیو جلوگیری کند.

تا کنون دولت اوکراین و متخصصان کمپانی‌های چینی، فاش نکرده‌اند که برنامه‌شان برای حفاظت از کارگرانی که قرار است در مراحل احداث نیروگاه در نزدیکی محل فاجعه اتمی کار کنند چه خواهد بود.

اکولوژیست‌هایی که از این ناحیه ممنوعه اطراف چرنوبیل دیدن کرده‌اند می‌گویند زندگی حیات وحش بسیاری را در این ناحیه مشاهده کرده‌اند و جمعیت آن‌ها هم قابل توجه بوده‌ است. حیواناتی چون گوزن، خرس، گراز وحشی و گرگ، اما دیگر محققان می‌گویند هنوز هم مدارکی از آلوده بودن این ناحیه در دست دارند.

آن‌ها می‌گویند تعدادکمی از حشرات از این فاجعه جان به در بردند و بعضی از پستانداران هنوز هم علایم مواجه با تشعشعات را در خود دارند.

پس آیا تاسیسات جدید انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد توانست مرثیه‌ای به موقع بر دهشت فاجعه چرنوبیل باشد؟  

منبع: https: cleantechnica.com

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن