آینده روابط اوپک و آمریکا پس از ترامپ

مونا مشهدی رجبی، خبرنگار بین الملل انرژی امروز

سخنان جنجالی ترامپ در مورد پایبندی او به تعهدش در زمینه استقلال کشور در حوزه تامین انرژی و از بین بردن وابستگی امریکا به  نفت خاورمیانه به دلیل  تضاد منافع امریکا با کشورهای عضو اوپک یکی از موضوعات جنجالی روزهای اخیر  است.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، ترامپ طی چند روی که از آغاز به کارش در کاخ سفید گذشته است هر روز نظراتی جنجالی و بحث برانگیز مطرح کرده است و قوانینی را وضع یا لغو کرد که باعث تغییرات بزرگ در ساختار اقتصادی  و سیاسی  کشور شده است.

نظریه وی در مورد استقلال امریکا در زمینه انرژی از طرف مقامات بزرگترین صادر کنندگان اوپکی نفت به امریکا پاسخ داده شد. ولی سوال این است که این کار امکانپذیر است یا خیر؟کدام کشورهای اوپکی در نتیجه این سیاست آسیب می‌بینند؟

در سال گذشته امریکا روزانه سه میلیون بشکه نفت از کشورهای اوپک وارد می‌کرد که 1.81 میلیون بشکه از آن از دو کشور عربستان و ونزویلا تامین می‌شد. این دو کشور 60 درصد صادرات نفت به امریکا را به خود اختصاص داده بودند.

طبق آمارهای ارایه شده توسط دولت امریکا در سال گذشته عربستان روزانه 1 میلیون 77 هزار بشکه نفت به امریکا صادر می‌کرد در حالیکه صادرات ونزویلا برابر با 733 هزار  بشکه در روز بود و عراق 401 هزار بشکه در روز نفت به امریکا صادر می‌کرد.

در این سال صادرات نفت کویت به امریکا برابر با 208 هزار بشکه در هر روز بود و دیگر اعضای اوپک در مجموع 690 هزار بشکه نفت به امریکا صادر می‌کردند.

اوپک حامی اقتصاد امریکا

محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان اوپک، در مورد سیاست های اعلام شده توسط  ترامپ می‌گوید: ما منتظر آغاز به کار رسمی وزیر انرژی آمریکا هستیم تا از سیاست های نفتی دقیق امریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ مطلع شویم. در ضمن، آمریکا باید بداند که سیاستهای  نفتی اوپک در ماههای اخیر به نفع اقتصاد امریکا بود.

پی همچنین اذعان کرد: اوپک از طریق  کاهش تولید زمینه را برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی فراهم کرد و نتیجه این سیاست کسب درآمد بیشتر برای صنعت نفت امریکا و به دنبال آن اجرای پروژه‌های بیشتر در حوزه شیل بود. بنابراین اوپک حامی صنعت نفت و اقتصاد امریکا بوده است و امریکا باید به این رابطه احترام بگذارد.

تحلیل‌گران بر این باورند «در سال جاری تنش‌های زیادی بین عربستان و امریکا در زمینه انرژی ایجاد خواهد شد؛ ولی اینکه برنده این تنش ها چه کسی خواهد بود، مساله‌ای است که تنها با گذر زمان مشخص می‌شود».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن