بیانیه مونیز در یکسالگی برجام

پایگاه خبری BREAKING ENERGY نوشته است :هفته گذشته اولین سالگرد اجرای برجام بود که باعث شد برنامه هسته‌ای ایران متوقف و عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای راستی‌آزمایی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، پایگاه خبری BREAKING ENERGYدر یک سالگی برجام بیانیه ارنست مونیز، وزیر انرژی دولت اوباما را منتشر کرده است.

این پایگاه خبری نوشته است:  تا سال گذشته [میلادی] ایران بایستی 25 هزار پوند اورانیم غنی‌شده خود را به خارج از ایران می‌فرستاد، دو سوم سانتری فیوژ‌هایش را خاموش می‌کرد، راکتور پلوتونیم را غیرفعال می‌کرد و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود موافقت می‌کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای IAEA امروز [23 سوم ژانویه 2017] اعلام کرد که ایران براساس توافق برجام، سانتری‌فیوژ‌های اضافی خود را خاموش کرده است و تاسیسات غنی‌سازی سوخت فوردو را به حالت تعطیل درآورده است.

با راستی‌آزمایی این موارد در سالگرد برجام، وزیر انرژی ایالات متحده، ارنست مونیز، بیانیه زیر را صادر کرد:

یک سال بعد از اجرای توافق هسته‌ای با ایران، با موفقیت شاهد کنار گذاشتن سانتری‌فیوژ‌های اضافی ایران و زیرساخت‌های فوردو هستیم که اثبات می‌کند برنامه‌ هسته‌ای ایران محدودیت یافته است تا حدی که این اطمینان ایجاد شود که ایران در پی توسعه سلاح‌های هسته‌ای نیست.

مونیز ادامه می‌دهد: اقدامات راستی‌آزمایی برجام این اطمینان را داد که زیرساخت‌های فوردو و تمام تاسیسات دیگری که برجام آن‌ها را پوشش می‌دهد تحت نظارت شدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته‌اند.  

در نهایت مونیز می‌گوید: یک سال پس از اجرای برجام، مذاکرات هسته‌ای ایران در حال انجام هست و همین امر امنیت منطقه‌ای و جهانی را افزایش داده است.

منبع: http: breakingenergy.com

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن