پلاسکو نقطه عطف محوریت ایمنی در شهرهای کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر عبرت‌آموزی و ایجاد شرایط ایمن در شهرها و تدوین و اجرای کامل ضوابط و مقررات، گفت: دستگاه‌هایی که موضوع حادثه پلاسکو را دنبال می‌کنند پیگیری دلایل و مقصران حادثه را انجام خواهند داد.

به گزراش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، «پیروز حناچی»، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهادها و راهکارهایی که می‌توان در تجربه حادثه ساختمان پلاسکو د نظر گرفت تا شاهد اتفاقات ناگواری در این سطح در جامعه نباشیم، گفت: تجربه چنین اتفاقاتی در جهان وجود دارد و حوادثی از نوع حادثه ساختمان پلاسکو در سایر کشورها منجر به تدوین آیین‌نامه‌ها، قوانین و ضوابطی شده که اکنون در همه کشورها به آنها عمل می‌شود. این مقام مسوول ادامه داد: حوادث مختلف به دلیل تاثیراتی که در جامعه گذاشته‌اند منجر به تصویب قوانینی شده‌اند و این بدان‌معناست که همه کشورها از حوادثی که در کشورشان رخ داده عبرت گرفته‌اند تا اشتباهات گذشته بار دیگر تکرار نشود. دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اظهار داشت: بررسی ضوابط حریق در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد، در پس آنها وقایع تلخی رخ داده‌ و دلیل شکل‌گیری و ایجاد کدهای ساختمانی (Building Code) حوادثی بوده که در کشورها رخ داده است که در نهایت برای جلوگیری دوباره از وقوع آنها، قوانین و ضوابط جدی شکل گرفته‌اند و به همه آنها عمل می‌شود. نگاه مجموعه وزارت راه و شهرسازی به پلاسکو عبرت‌آموزی است

حناچی در بیان نمونه‌ای از آتش‌سوزی‌های سایر کشورها و تجهیز و امنیت وسایل و تجهیزات آتش‌نشانی، به آتش‌گرفتن ساختمان هشت طبقه که 100 سال پیش در نیویورک رخ داد، اشاره کرد و گفت: آتش‌نشانی نیویورک وقتی یک قرن پیش برای خاموش‌کردن به محل حادثه رفت، حداکثر تا 6 طبقه را توانست پوشش دهد و 100 نفر در آن آتش سوزی از بین رفتند؛ آن آتش‌سوزی منجر به تدوین قانون ایمنی و به وجود آمدن بخش‌های پیشگیری از آتش‌سوزی شد. وی اضافه کرد: براین اساس، یکی از ماموریت‌های آتش‌نشانی در آمریکا پس از آن آتش‌سوزی این شد که سازمان‌های آتش‌نشانی نه فقط اطفای حریق بلکه پیشگیری پیش از حریق را برعهده گرفت. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نگاه مجموعه وزارت راه و شهرسازی به حادثه پلاسکو، عبرت‌آموزی و پیشگیری از رخدادادهای دوباره از این دست است. حناچی با تاکید بر اینکه مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال یافتن مقصران حادثه ساختمان پلاسکو نیست، تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم دستگاه‌هایی که موضوع حادثه پلاسکو را دنبال می‌کنند پیگیری دلایل و مقصران حادثه را انجام خواهند داد. وی گفت: مهمتر از یافتن مقصران اصلی حادثه ساختمان پلاسکو، درس‌گرفتن از موضوع و یافتن تمهیداتی برای ماجراست که مورد توجه قرار دارد و این نکته که باید، ایمنی سایه خود را روی شهرها بیندازد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر ایمنی وجود نداشته باشد و شهروندان در شهر ایمن زندگی نکنند، هیچ فعالیتی نمی‌تواند شکل پیدا کند. وی تاکید کرد: واقعه پلاسکو نقطه عطف محوریت ایمنی در فعالیت‌هایی است که ما در شهرهایمان پیش خواهیم گرفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن