آذربایجان و کاهش وابستگی گازی گرجستان به روسیه

گیورگی گاخاریا، وزیر جدید اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان طی بیانیه ای اظهار داشت توافقنامه دولت این کشور و شرکت گاز روسیه – گازپروم – از وجاهت قانونی برخوردار نیست و برای منافع کشور زیان بار خواهد بود.

به گفته او، با درنظر گرفتن شرایط کنونی کشور، این قرارداد هیچگونه منفعت اقتصادی برای کشور درپی نخواهد داشت. ما با آذربایجان بر سر صادرات گاز این کشور به گرجستان به قیمت تجاری به توافق رسیده ایم و اگر این اتفاق بیفتد، وابستگی گازی ما به روسیه به حداقل خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، پیشتر نیز رئیس جمهور گرجستان مخالفت خود با این موافقتنامه را اعلام کرده و اظهار داشته بود که این توافقنامه سیاسی است و خطرات اقتصادی جبران ناپذیری برای کشور به ارمغان خواهد آورد. اما دولت مصرانه تاکید دارد که این توافقنامه به مصلحت هر دو کشور بوده و تاکنون از اعلام جزئیات آن خودداری کرده است.

طی هفته های گذشته، دولت گرجستان و گازپروم روسیه بر سر شرایط جدید ترانزیت گاز به ارمنستان با استفاده از قلمرو گرجستان به توافق رسیده و مقرر شد گازپروم حق ترانزیت را به عوض گاز، به صورت نقدی پرداخت کند. مدت اعتبار این قرارداد 2 سال ذکر شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن