روسیه، صادرکننده برتر نفت به چین

سال گذشته، روسیه توانست عنوان برترین صادرکننده نفت به چین را از آن خود کرده و بر عربستان پیشی بگیرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، در سال 2016، میانگین صادرات روزانه نفت شرکت های روسی به چین بالغ بر 1.05 میلیون بشکه بود که افزایشی 25 درصدی نسبت به سال 2015 را نشان می داد. طی همین بازه زمانی، میانگین صادرات روزانه عربستان سعودی به عنوان دومین صادرکننده نفت به این کشور، بالغ بر 1.02 میلیون بشکه بود که افز ایشی بسیار اندک – 9.0 درصد – نسبت به 2015 را نشان می داد.

پیش بینی می ­شود که امسال نیز، به مدد افزایش تقاضای پالایشگاه های خصوصی – روسیه بتواند همچنان عنوان برترین صادرکننده نفت به چین را از آن خود سازد. از سوی دیگر، به دلیل محدودیت شرکت های دولتی فعال در زمینه نفت و گاز در چین به دلیل قراردادهای طولانی مدت با شرکت های سعودی، این پالایشگاه ها از شرایط بسیار منعطف تر صادرکنندگان روسیه سود فراوان برده اند. از جمله مهم ترین این مزایا، می توان به خط لوله شرق سیبری – اقیانوس آرام اشاره کرد که به دلیل مجاورت با کشور چین، می تواند به راحتی منابع نفتی موردنیاز را در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار دهد

سال گذشته، مجموع واردات نفت خام چین افزایش چشمگیری داشته و بیش از 64 درصد نیاز داخلی از واردات تامین شد، روندی که پیش بینی می شود طی 4 سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر، در برنامه 5 ساله 2015 – 2020 نیز پیش بینی شده است که میزان واردات تا 17 درصد افزایش یابد که بخش عمده آن به دلیل کاهش تولید داخلی ناشی از کاهش ذخایر میدان های نفتی و هزینه های بالای تولید است.

 طبق گزارش شرکت دولتی CNPC، امسال تقاضای داخلی نفت خام روزانه بالغ بر 12 میلیون بشکه خواهد بود که منجر به افزایش 5.3 درصدی واردات می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن