در «نرگسی» برخلاف پلاسکو مدیران برکنار شدند…

به نظر می‌رسد صنعت نفت از حادثه پتروشیمی بوعلی و پلاسکو درس گرفته است، چرا که برخلاف حادثه بوعلی که دقیق مشخص نشد علت چه بوده و چه کسی دقیق مقصر بوده و به فراموشی سپرده شد و شرکت مسئول هم چندان مسئولیت پذیری از خود نشان نداد در حادثه میدان نفتی نرگسی رفتاری متفاوت دیده شد.

 هشت و 30 دقیقه صبح 29 دی ماه امسال، پنج نفر از نیروهای شرکت پیمانکار عملیات اورهال مخزن در محدوده شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دچار گازگرفتگی با H2S شدند که متاسفانه ۳ نفر از این افراد در حین انتقال به بیمارستان فوت کردند و 2 نفر دیگر نیز پس از بستری چند روزه در بیمارستان وحدتیه بوشهر سلامت خود را بازیافته و به زندگی برگشتند. رعایت نکردن دستورالعمل های لازم از سوی شرکت پیمانکار و باز شدن درب مخزن بدون هماهنگی های قبلی، دلیل اصلی این حادثه عنوان شد؛ حادثه ای که با حضور نیروهای HSE فروکش کرد و گاز سمی سولفید هیدروژن منتشر شده مهار شد.

فارغ از اینکه این حادثه، یک بار دیگر خطرات و ریسک های کار در جوار تاسیسات نفت و گاز را برای کارکنان صنعت نفت به آنان که مدام از حقوق و دستمزد جماعت نفتی ها گله‎مندند نشان داد و اگرچه از دست رفتن حتی یک نفر از کارکنان صنعت نفت، فرقی نمی‎کند پیمانکار یا قراردادی یا رسمی، داغ بزرگی است بر دل این صنعت، اما وزارت نفت در گیرودار حوادث بزرگ و کوچکی که هرازچندگاهی در کشور با فصل مشترک «هیچ کس مقصر نیست و همه خوبند» روی می‎دهد، نشان داد مسیر مماشات را در پیش نگرفته است.

همان روز وقوع حادثه، 2 سرپرست نوبت‎کار کارخانه بهره برداری تاسیسات نفتی نرگسی برکنار شدند و کمتر از یک هفته پس از این رویداد، بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، رئیس HSE و رئیس حراست شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و رئیس HSE و مسئول نظارت بر تعمیرات اساسی توربین جنوب`&gt.شرکت خدمات مهندسی و تجهیزات صنعتی توربین جنوب را از سمت هایشان برکنار کرد. وزیر نفت نیز دستور داد جان باختگان این حادثه، در حکم کارکنان رسمی به‎شمار آیند. 

البته پرواضح است این اقدامات نمی‎تواند جان باختگان این حادثه تلخ را زنده کند، اما حداقل می تواند درس عبرتی برای کارکنان این مجموعه و فراتر از آن برای کارکنان صنعت باشد. اگر همه مسئولان و متولیان مرتبط با کار در هر نهاد، وزارتخانه و دستگاه اجرایی به این باور برسند که در صورت وقوع هر حادثه ای در زیرمجموعه های خود، باید پاسخگو باشند و در غیر این صورت برکناری و توبیخ در انتظارشان است، قطعا نحوه برخوردشان با کار و عملیات متفاوت می‎شود. اینها در حالی است که نماینده گچساران در نامه ای غیر متعارف از وزیر نفت در این خصوص گزارش خواسته بود.تحلیل گران فشارهای محلی به تاجگردون را عامل نوشتن این نامه برشمردند اما بر کسی پوشیده نیست که برخی نماینده ها معمولا خواسته های مختلفی از شرکت نفت دارند و تندی این نامه نیز در این چارچوب بیشتر معنا شد تا پیگیری یک مطالبه مردمی.

حکم برکناری این پنج نفر در شرایطی رقم خورد که تنها یک روز بعد از حادثه میدان نرگسی، ساختمان پلاسکوی تهران با قدمتی 50 ساله فروریخت و به رغم جان باختن بیش از 20 نفر، تاکنون پس از گذشت 9 روز، هیچ مدیر و مقام و مسئولی به قصور مجموعه های ذیربطش تن نداده و احدی به برکناری یا استعفایش حتی فکر هم نکرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن