عامل تشدید ریزگردها، آب دزدی است

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بارگذاری‌های اشتباه در شمال خوزستان و در سرشاخه‌های کارون و کرخه است که به صورت ویژه باعث شده حقابه‌های ورودی به تالاب‌های خوزستان کاهش یابد.

به گزارش «انرژی امروز»، محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در پویش مردمی سه شنبه‌های بدون خودرو در آبادان گفت: یکی از عوامل تشدید ریزگردها، ناپایداری در غرب کشور و «آب دزدی» برخی کشورهای همسایه است که باعث شده چشمه‌های تولید گرد و خاک در منطقه میان‌رودان از 6 به 238 افزایش یابد.

درویش در خصوص دیگر عوامل تشدید ریزگردها، افزود:موضوع دوم، بارگذاری‌های اشتباه در شمال خوزستان و در سرشاخه‌های کارون و کرخه است که به صورت ویژه باعث شده حقابه‌های ورودی به تالاب‌های خوزستان کاهش یابد و عامل سوم نیز عملیات تکنوژنیک است، عملیات‌های ساخت و سازهای انسانی و فعالیت‌هایی که وزارت نفت انجام می‌دهد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دیگر عوامل افزایش ریزگردها و راهبردهای موثر بر کاهش ریزگردها در کشور، گفت:بحث تغییر اقلیم و خشکسالی وجود دارد، رفتن به سمت محصولاتی که باعث بیابان‌زایی می‌شود نیز در ایجاد پدیده ریرگردها بی‌تاثیر نیست.

درویش در خصوص طرح توقف بهره‌‌برداری از جنگل‌ها نیز گفت: دولت و این سازمان در صدد بود تا طرح تنفس جنگل‌ها از سال 96 شروع شود، ولی لابی قدرتمند بهره‌برداران تجاری از جنگل‌ها، اجرای این برنامه را تا سال چهار برنامه ششم توسعه به تعویق انداخت.

 درویش ادامه داد: با توجه به فشار بیش از حدی که روی جنگل‌ها وجود دارد، راهی جز فرمان تنفس وجود ندارد و سازمان محیط زیست نیز با آن موافق است اما با این سه سالی که برای این کار وقت گذاشتند به بخش زیادی از جنگل‌ها آسیب می‌رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن