هدف غول نوظهور نفت چین چیست؟

شرکت نفتی و خصوصی چین اخیراً در مناقصه سهام ADCO ابوظبی شرکت کرد و ناموفق بود. به گفته یکی از تاجران چینی، این شرکت حضور رسانه‌ای فعالی دارد، ولی هنوز معلوم نیست هدف اصلی آن چیست.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی «اقتصاد و نفت» به نقل از نشریه Petroleum Intelligence Weekly، دفتر مرکزی CEFC در شانگهای قرار دارد و در سال 2002 تاسیس شده است. برخلاف بسیاری از شرکت‌های مشهور دیگر چین، دولت هیچ نقشی در مدیریت CEFC ندارد. باوجود این، شرکت موفق شده در مرکز و غرب اروپا، و نیز آفریقا، مدیریت دارایی‌های نفتی را در دست گیرد. این حضور موفق CEFC را می‌توان به استراتژی جاده ابریشم (One Belt. One Road) نسبت داد که مدتی است توسط چین پیگیری می‌شود و احتمالاً برای CEFC حمایت‌های مالی به همراه داشته است.

درآمد CEFC در سال 2015 حدود 39میلیارد دلار بوده و در لیست 500 شرکت برتر Global Fortune رتبه 229 را کسب کرده است.

تمرکز شرکت بر دارایی‌های پایین‌دستی بوده و پس از افت قیمت نفت توانسته با نرخ پایین آنها را به دست آورد. پس از 2013 ادغام و تملک‌های خارج از چین شرکت‌های ملی این کشور تحت نظر کمپین‌های ضد فساد بوده و در نتیجه CEFC توانسته بدون دست‌اندازی آنها در خرید دارایی‌های پایین‌دستی موفق ظاهر شود.

این شرکت در اواخر 2015 قراردادی 680میلیون دلاری برای خرید 51 درصد از سهام بخش پایین‌دستی KMP (شرکت دولتی نفت قزاقستان) امضاء کرد تا به بیش از 1000 پمپ‌بنزین در فرانسه و اسپانیا، و پالایشگاه پترومیدیا در رومانی دسترسی یابد. البته این قرارداد هنوز نهایی نشده است.

حرکت CEFC از بخش ذخیره‌سازی و خرده‌فروشی به سمت پالایشگاه و سپس دارایی‌های بالادستی بوده است. ( یک ادغام رو به عقب در زنجیره ارزش). این شرکت در سال گذشته یک دارایی 114 میلیون دلاری را در چاد خریداری کرد که انتظار می‌رود روزانه شش هزار بشکه نفت از آن تولید کند.

شرکت علاوه بر انرژی، در حوزه توریسم نیز فعالیت دارد و ضمناً برای تامین مالی از روش‌های متنوعی بهره می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به خرید سهام یک گروه مالی در چک اشاره کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن