رکود شرکت‌های حفاری در آمریکا

ادغام 35 میلیارد دلاری شرکت‌های Halliburton و Baker Hughes که یکی از آخرین قراردادهای بزرگ ادغام شرکت‌ها در دوران اوباما به شمار می‌رفت، با شکست مواجه شد و بعد از مدت‌ها رکود در صنعت حفاری امریکا، این دو شرکت با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز، Halliburton و Baker Hughes از اجزای مهم صنعت تولید، اکتشاف و حفاری در امریکا به شمار می‌روند و اهمیت آنها تا بدانجاست که دیوان عالی کشور طی حکمی رسمی، به دلیل کاهش رقابت و افزایش قیمت‌ها، اجازه نداد این دو شرکت با هم ادغام شوند.

این شرکت‌ها از نام و اعتباری جهانی برخوردار هستند و بعد از Schlumberger در رتبه دوم و سوم قرار داشتند، و به دلیل وسعت کارشان ادغام آنها همواره با شک و تردید از سوی فعالان عرصه انرژی همراه بود.

منتقدان همواره بر این نکته تاکید داشتند علیرغم ادعای برخی از مدافعان ادغام دال بر کاهش هزینه‌ها و ایجاد بهره‌وری، با توجه به این نکته که فقط چند شرکت مطرح در این عرصه فعالیت دارند، ادغام با مشکلات فراوانی مواجه شده و رقابت را از بین خواهد برد. از سوی دیگر، بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز نیز نگرانی خود را به دیوان عالی اعلام کرده بودند.

در اقدامی دیگر، روسای هر دو شرکت طی بیانیه های جداگانه اعلام کردند که ادغام به نفع صنعت نفت و گاز، سهامداران، کارمندان و مشتریان خواهد بود و زمینه را برای گسترش فعالیت ها فراهم خواهد کرد.

اما با رای دیوان عالی و اعلام انصراف Halliburton معامله به سرانجام نرسید و مقرر شد Baker Hughes بالغ بر 3.5 میلیارد دلار به عنوان غرامت برهم زدن قرارداد از Halliburton دریافت کند.

اما به اعتقاد بیل هربرت، تحلیلگر انرژی، برهم خوردن این قرارداد به منزله پایان کار این دو شرکت نیست، گرچه با رکود این دو، به این زودی رقیب جدیدی برای Schlumberger، بازیگر اصلی عرصه حفاری ظهور نخواهد کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن