دریاچه ارومیه دوران تثبیت را سپری می‎کند

یک فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه میزان آب دریاچه ارومیه افزایش و کاهش نداشته است، گفت: بعد از تثبیت باید وارد فاز احیای دریاچه ارومیه شویم.

به گزارش «انرژی امروز» سید محمد صادق حسینی، فعال محیط زیست و وکیل دادگستری درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: خوشبختانه اقدامات بسیار مثبتی برای دریاچه ارومیه انجام شده است، اما اینکه بگویم این دریاچه حال خوبی دارد انتظار بی‏‌جایی است زیرا برخی از مسوولان دولت و رییس سازمان محیط زیست توقع معجزه دارند.

وی مشکل اصلی را مدیریت دستگاه‎ها در حوزه آب‎رسانی به دریاچه ارومیه دانست و افزود: اگر از گذشته اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی، اقتصادی و مدیریت آب‎رسانی به این دریاچه صورت می‏‌گرفت قطعا بعد از گذشت چندین سال وضعیت دریاچه ارومیه به این وضع در نمی‎آمد.

این حقوقدان ادامه داد: معصومه ابتکار به تنهایی قادر به حل مشکل دریاچه ارومیه نیست زیرا باید همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها به کمک وی بیایند و به سیاست‎های سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیای دریاچه ارومیه عمل کنند. بنابراین یک نفر نمی‎تواند برای مسایل زیست محیطی و مدیریت آب معجزه‎ کند.

حسینی یاد آور شد: تاکنون مدیریت آب در هیچ‎یک از دولت‎ها سابقه نداشته است و به عقیده من، مشکل مدیریت ما درباره دریاچه ارومیه همین است.

به گفته وی، میزان آب دریاچه ارومیه افزایش و کاهش نداشته است یعنی دوران تثبیت را سپری می‎کند.

حسینی افزود: خوشبختانه دولت تدبیر و امید برنامه‌های خوبی برای رهاسازی آب سدها به دریاچه ارومیه دارد ضمن اینکه هفته‎های گذشته یکی از سدها باز شد و قرار است در اواخر بهمن و اسفند دریچه سدهای دیگری نیز باز شوند.

این فعال زیست محیطی تصریح کرد: اگر روند رهاسازی سدها طبق برنامه پیش رود، بعد از تثبیت، وارد فاز احیای دریاچه ارومیه خواهیم شد.

حسینی در ادامه به سیاست‎های غلط دولت‎های نهم و دهم درباره دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: اگر همان برنامه‎های دولت آقای احمدی‎نژاد در دولت تدبیر و امید ادامه پیدا می‏‌کرد قطعا دریاچه ارومیه مانند امروز به مرحله تثبیت هم نمی‎رسید.

وی ادامه داد: ما در سال‎های 84 و 85 به دولت نهم هشدار دادیم که دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است، اما متاسفانه هیچ توجهی به هشدارهای ما نکردند و وضعیت دریاچه وخیم‎تر شد. بنابراین اگر مدیریت جامع و برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه یک سال زودتر اجرا می‎شد، شاید وضعیت به این شکل در نمی‎آمد.

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه دولت احمدی‎نژاد هیچ اقدامی برای دریاچه ارومیه انجام نداد، افزود: متاسفانه دولت قبلی درباره مسایل زیست محیطی به ویژه دریاچه ارومیه کم‌کاری کرد و برخوردهای بسیار بدی با فعالان محیط زیست انجام داد. خوشبختانه دولت آقای روحانی برنامه‎های خوبی در زمینه محیط زیست دارد. البته ما هنوز هم در مسائل مدیریت و فرهنگ زیست محیطی دچار ضعف هستیم که ریشه در گذشته‎ دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن