صادرات گاز عامل ارتقای ایران در جهان باید تامین‌کننده سوخت هند و چین شویم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با صادرات گاز به کشورهای پرجمعیت می‌توانیم جایگاه خود را در سطح بین‌الملل ارتقا دهیم

مرتضی صفاری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره وضعیت مراودات گازی ایران با کشورهای همسایه گفت: ما به‌عنوان یک کشور دارنده ذخایر نفت و گاز در دنیا شناخته می‌شویم و معمولا جایگاه ما اول یا دوم  است. طبیعی است اگر ما ظرفیتی را که داریم، به صورت مناسب به کشورهای همسایه سرویس‌دهی کنیم می‌توان در بلندمدت موجب گسترش این صادرات به آسیای مرکزی و قاره اروپا شود.

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی ما می‌توانیم به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم. این رویکرد می‌تواند موقعیت ما را در سطح منطقه و سطح بین‌المللی ارتقا دهد.

 نمایند مردم نطنز و قمصر در مجلس با اشاره به شایعاتی درباره فسخ قرارداد خط لوله صلح گفت: اول باید تاکید کنم که تاکنون فسخ قراردادی صورت نگرفته است. سپس باید توجه داشته‌باشیم که قراردادی میان دو کشور ایران و پاکستان به این شکلی که در اخبار مطرح می‌شود، منعقد نشده‌‌است. ما ظرفیتی را به این شکل ایجاد کرده‌ایم که خط لوله گاز را تا چابهار تاسیس کردیم که از اینجا به بعد هم هندی‌ها و هم پاکستان‌ها می‌توانند آن را برای استفاده کشورشان توسعه دهند.

صفاری با بیان اینکه «عدم توسعه خط لوله مشکل آنهاست نه ما»، تصریح کرد: آنها در جایگاه مصرف‌کننده هستند و باید مشکل خود را حل کنند. علاوه بر این، ما شرایطی برای واگذاری ظرفیت انرژی خود داریم که در صورت پذیرش آن می‌توانند به این خط انتقال گاز وصل بشوند و به تعهداتشان عمل کنند. قضیه فسخ قرارداد ما نیست.

وی با اشاره به قرارداد گازی اخیر ایران با عمان تاکید کرد: مهم‌ترین مساله در افزایش صادرات حوزه انرژی این است که ما بتوانیم از خام‌فروشی فاصله بگیریم و با پروسش و فرآوری این محصولات را با ارزش افزوده همراه سازیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در صورتی که ما بتوانیم از خام‌فروشی به تولید محصولات و فرآورده های نفتی برای صادرات دست یابیم. انگار همین بشکه نفت 50 دلاری را بیش از 500دلار بفروشیم یعنی 10 برابر ارزش افزوده خواهیم داشت. بنابراین، با ایجاد صنایع پایین دستی در حوزه انرژی کشور را از سود بیشتری بهره‌مند کنیم.

نماینده نطنز و قمصر همچنین با اشاره به پایین بودن صادرات گازی کشورمان نسبت به تولید گفت: هر چه صادرات ما در حوزه انرژی  به‌ویژه گازبیشتر شود، اثرگذاری ما در منطقه و جهان بیشتر می‌شود و به تبع آن درسطح بین‌المللی قدرتمندتر می‌شویم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: نگاه درست و راهبردی به روابط با کشورهای مصر‌ف‌کننده انرژی با جمعیت زیاد مانند هند و چین موجب، بازارهای خوبی هستند که نباید از آنها غافل ماند. بنابراین وقتی ما تامین‌کننده سوخت این کشورها باشیم؛ قطعا در سطح بین‌الملل تاثیرگذاری بسیاری خواهیم داشت و جایگاه خود را ارتقا دهیم و به موقعیت ویژه‌ای دست بابیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن