اروپا بر سر دوراهی زغال سنگ؟

تحقیقات نشان می‌دهد اتحادیه اروپا برای آن‌که بتواند تا سال 2030 به تمام تعهدات خود در توافق پاریس عمل کند، بایستی تمام نیروگاه‌های زغال سنگ سوز خود را خاموش نماید.

به گزارش «انرژی امروز»، محققان تغییرات اقلیم می‌گویند اروپا در صورتی که درِ تمام 300 نیروگاه برق زغال سنگ سوز خود را تخته کند، می‌تواند به اهداف انتشارات کربن دست یابد.

تحقیقی دیگر در مورد صنایع اروپا می‌گوید تعهدات اتحادیه اروپا در موافقتنامه پاریس عملی نخواهد شد مگر این‌که این اتحادیه در عرض 15 سال بتواند تمام انتشارات مربوط به زغال سنگ را کاملا قطع کند.

گاردین امروز نوشت: سالانه یک درصد از مصرف زغال سنگ اروپا کاسته می‌شود اما هنوز هم زغال سنگ یک چهارم برق این قاره را تولید می‌کند و یک پنجم گازهای گلخانه‌ای آن، دست‌آورد مصرف زغال سنگ است.

بر اساس آن‌چه که اقلیم‌شناسان می‌گویند اگر این 300 نیروگاه زغال سنگ سوز تا طول عمر طبیعی خودشان دوام بیاورند، بودجه کربن مربوط به زغال سنگ کشورهای اروپای از 85 درصد عبور خواهد کرد. براین اساس اروپا بایستی تا سال 2030، تولید برق زغال سنگی خود را متوقف کند.

دکتر میشل شافر، اقلیم‌شناس، معتقد است: نه فقط نیروگاه‌های زغال سنگی موجود از بودجه کربن اتحادیه اروپا فراتر خواهند رفت بلکه 11 نیروگاه طراحی شده، انتشارات اتحادیه اروپا را به دو برابر بیشتر از میزانی خواهند رساند که برای رسیدن به اهداف دراز مدت موافقتنامه پاریس لازم است.

آرتور رانگ، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات پاریس گفته است که برآوردهای اولیه از این میزان خاموشی نیروگاه‌ها نشان می‌دهد که 95 درصد انتشارات بایستی تا سال 2050 متوقف شود تا گرمایش زمین در 1.5 درجه  سانتی‌گراد باقی بماند، عددی که بسیار بالاتر از 80 درصدی است که در موافقتامه پاریس متعهد شده است.

رانگ ادامه می‌دهد: ما فقط به دنبال آن‌چه که از نظر فنی انجام‌پذیر است نیستیم، بلکه به دنبال آن‌چیزی هستیم که از نظر اجتماعی امکان‌پذیر باشد و این که چطور می‌توانیم این نوع گذار را مدیریت کنیم.

به نظر رانگ، انتخاب دونالد ترامپ باعث شده است که نگرانی‌های زیادی در دل اتحادیه اروپا پدید آید.

اما کمسیون به دنبال طراحی طرح‌های اقتضایی است. رانگ در گفت و گو با گاردین گفته است: ما باید همیشه چند سناریو را هم زمان در دست داشته باشیم تا غافلگیر نشویم. این کار تا حدی شبیه بازی شطرنج است. این طور نیست؟

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، قول رنسانس زغال سنگ را داده است، اما برای جلوگیری از انتشار گازهای خطرناک تا سال 2050 باید نیروگاه‌های زغال سنگ سراسر کره خاکی خاموش شوند، و تحقیقات نشان می‌دهند که چین هم برنامه‌هایی برای جمع کردن این نیروگاه‌ها تا سال 2040 دارد.

گاردین می‌نویسد: در حالی که بریتانیا سومین ظرفیت بزرگ زغال سنگ اروپا را دارد، آلمان و لهستان بیش از نیمی از انتشارات زغال سنگ اتحادیه اروپا را از آن خود کرده و از این رو با چالش‌هایی جدی مواجه هستند.

براساس اعلام گاردین، آلمان تا انتخابات انتهای سال جاری، کنار گذاشتن نیروگاه‌های زغال سنگی خود را به عقب خواهد انداخت. لهستان، که در حال تدارک یک اعتراض قانونی به سیاست‌های اقلیمی اتحادیه اروپاست، مدعی است که می‌تواند با کاشت درخت انتشارات زغال سنگ را خنثی کند و روزی تکنولوژی‌های جذب و ذخیره‌سازی کربن CCS را به کار گیرد.

منابع دیپلماتیک لهستانی در گفت و گو با گاردین گفته‌‌اند که لهستان قصد توسعه جذب بالقوه کربن از طریق جنگل‌ها به‌عنوان یکی از روش‌های مقرون به صرفه کاهش کربن برای رسیدن به اهداف کاهشی لازم را دارد.

اما تردیدهایی در خصوص این هدف لهستان وجود دارد. گاردین به نقل از رانگ می‌نویسد: آیا واقعا این کار عملی است؟ اگر شما تعداد جنگل‌های موجود را در برابر میزان انتشارات قرار دهید، مطمئن نیستم که این محاسبات تا انتها چطور کار خواهند کرد.

در اواخر این هفته، دولت بریتانیا 78 میلیون پوند دیگر برای ادامه کار نیروگاه‌های زغال سنگی تا سال آینده در نظر گرفت که از این میان 10 میلیون پوند آن به آبرتاوو می‌رسد که مکررا از محدوده تعیین شده انتشارات خارج شده است.

جیمز ترومن، رییس اجرایی شرکت ClientEarth گفته است که برنامه بریتانیا ضعیف و پر از ایراد بود به‌طوری که بهره‌برداران نیروگاه‌های زغال سنگی توانستند از فرصت استفاده کنند و نیروگاه‌هایشان به کار خود ادامه دهند.

به گفته وی، اولین جایی که نشانه‌های این قصد و نیت دولت را می‌بینیم، یارانه‌ها هستند. زمانی که این یارانه‌ها قطع شوند، سرمایه‌گذاران آن را دریافت خواهند کرد. پس چرا هنوز هم یارانه به سوخت‌های فسیلی پرداخت می‌شود؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن