فرسودگی خطوط عامل اصلی نشت گاز در خطوط انتقال

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: با استفاده از پوشش‌های کامپوزیتی پیشرفته می‌توان درصد قابل‌توجهی از هدررفت و نشتی گاز در خطوط انتقال جلوگیری کرد.

جواد نوفرستی در گفتگو با خبرنگار حوزه نفت و گاز «انرژی امروز» در مورد فرسودگی خطوط انتقال گاز ایران گفت: خطوط انتقال گاز ایران بسیار فرسوده هستند و به گفته مدیرعامل خطوط نفت و مخابرات انتقال شرکت ملی نفت، عمر خطوط انتقال ایران 30 سال است و عمرخطوط انتقال در ایران بالاست.

 او ادامه داد: نشتی و هدررفت گاز در ایران عدد بسیار قابل‌توجهی است که در چند سال گذشته 10 میلیارد مترمکعب در سال برآورد شده بود که معادل کل گازی است که به ترکیه صادر می‌کنیم.

نوفرستی افزود: به دلیل خوردگی و فرسودگی و به طور کلی نشت گاز، خطوط اندکی وجود دارند که از ظرفیت کامل آن استفاده می‌شود.

این استاد دانشگاه صنعت نفت اظهار کرد: خطوطی هست که به طور مثال اگر PSI 1100  (فشار بر اینچ مربع) فشار و ظرفیت آن است، از 80 درصد ظرفیت آن استفاده می‌شود و خطوطی وجود دارد که حتی کمتر از نصف ظرفیت آن استفاده می‌شود.

این استاد انرژی دانشگاه صنعت نفت در مورد دلایل آن گفت: این امر به دلایل متعددیست؛ نخست اینکه متریال خطوط انتقال اشکال داشته است و به اندازه کافی مرغوب نیستند، و دوم اینکه در دوران تحریم خطوطی را نصب کرده‌ایم که قبل از اینکه به مرحله بهره‌برداری برسند؛ مشکل دارد و در حد نصف ظرفیت قابلیت بهره‌برداری دارند.

لزوم استفاده از پوشش‌های کامپوزیتی در خطوط انتقالنوفرستی با بیان اینکه «تکنولوژی خاصی برای مقابله با این مشکل وجود دارد»، گفت: در این صورت یا باید دوباره خطوط جدید جایگزین کنیم یا از فناوری روز دنیا یعنی پوشش‌های کامپوزیتی پیشرفته استفاده کنیم.

او با توجه به شرایط زیست محیطی ایران و تاثیر آن بر خطوط گفت: در خطوط انتقال بخصوص جاهایی که خاک خورنده و یا محیط خورنده آسیب‌پذیر دارند مانند دریاچه قم یا مناطق نمکی و کویری و یا خطوط انتقال گاز به استان‌های شمالی که با کمبود گاز و افت فشار و یا با محدودیت زمین برای ایجاد خطوط جدید مواجه هستند می‌توان از فناوری روز و پوشش‌های کامپوزیتی پیشرفته استفاده کرد.

این استاد انرژی دانشگاه صنعت نفت گفت: در کشور ما این فناوری وجود دارد و قبلا تجربه استفاده از آن را داریم و فناوری روز دنیاست که به خاطر تحریم سال‌ها از آن دور بوده‌ایم.

نوفرستی افزود: امروز دانش فنی استفاده از آن را در کشور داریم و اکنون اگر از این پوشش‌ها استفاده کنیم، می‌توان ازظرفیت کامل خطوط استفاده حداکثری کرد.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: اگر اکنون ظرفیت انتقال خطوط، حدود 700 میلیون مترمکعب در روز است، با استفاده از پوشش‌های کامپوزیتی می‌تواند حداقل 20 درصد افزایش یابد.

او با بیان اینکه «استفاده از این تکنولوژی تحول بزرگی در صنعت نفت گاز و پتروشیمی‌ها ایجاد خواهد کرد»، گفت: رقم افزایش یافته، رقم بسیار قابل‌توجهی است و برای مبارزه با سرما در سال آینده بسیار کمک خواهد کرد و علاوه بر تحول در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی‌ها، تحول عظیمی در ظرفیت خطوط انتقال و مخازن تحت فشار خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن