استفاده از فناوری‌های نو برای افزایش ضریب مخازن

معاون وزیر نفت گفت: بخشی از تاسیسات صنعت نفت در دوران تحریم فرسوده شده و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت وزارت نفت برای شکوفایی اقتصادی بسیار ضروری است.

به گزارش انرژی امروز، حبیب‌الله بیطرف، معاون پژوهشی و فناوری وزیر نفت، در  مراسم افتتاح بزرگ‌ترین مجموعه مخازن ذخیره نفت خام کشور ر منطقه بندری گناوه و دیلم در استان بوشهر گفت: صنعت نفت در کنار سیاست‌های تولید و بهره برداری نفت و گاز و رشد صنایع پایین دستی، دو محور مهم دیگر را هم دنبال می‌کند. همچنین با این فعالیت‌ها سعی در استفاده از توان داخلی و جذب فناوری‌های نو نیز داریم. به گفته وی، امروز بحث توسعه میدان‌های نفت و گاز در قالب قراردادهای جدید، دو الزام بسیار مهم است که باید دنبال شود. ضریب بازیافت مخازن هم باید افزایش یابد که این مهم فناوری‌های نو می‌خواهد. بر این اساس قراردادهای جدید نفتی دو پیوست مهم دارد. یکی مشارکت با شرکت‌های ایرانی است که به مشارکت توان و دانش داخلی کمک کند. به این منظور شرکت ایرانی باید در حد اکتشاف و توسعه باشد و در تصمیم گیری‌ها مشارکت کند.

وی با بیان اینکه «انتقال فناوری در مراکز داخلی از دیگر محورهایی است که وزارت نفت دنبال می‌کند تا در ده سال آینده به دانش بومی و مستقل برسیم»، گفت: بر این اساس به دنبال دستیابی به شرایطی هستیم که شرکت‌های ایرانی نیز در زمره نام‌های مهم بین‌المللی قرار گیرند.

معاون وزیر نفت در ادامه به حمایت‌ها و تلاش‌های وزیر نفت در رشد و پویایی صنعت نفت ایران اشاره کرد و گفت: مهندس زنگنه روند پیشرفت این پروژه را هم با جدیت دنبال کردند.

او از چهار بانک سپه، ملت، سینا و انصار که تأمین کننده مالی این طرح بودند نیز تشکر و قدردانی کرد. بیطرف در ادامه گفت: بخشی از تاسیسات صنعت نفت در دوران تحریم فرسوده شده و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت وزارت نفت برای شکوفایی اقتصادی بسیار ضروری است.

وی در انتها با اشاره به محرومیت استان‌های ساحلی از جمله بوشهر،گفت: موارد طرح شده برای حمایت وزارت نفت در مشورت با وزیر دنبال خواهد شد و امیدواریم با همدلی جمعی، ایران هر روز آبادتر از همیشه شود.

اسماعیلی فرماندار دیلم، نیز خواستار حمایت از این مجموعه برای شروع فاز 2 آن شد و گفت: با توسعه این طرح‌ها، اشتغال بیشتر برای مردم منطقه ایجاد خواهد شد؛ مردمی که اگر اشتغال ایجاد شود، لنج‌هایی را که از آن سوی آب کالای قاچاق می‌آورند، خواهند سوزاند.

موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او گفت: ذخیره‌سازی از آخرین زنجیره‌های روند تولید و فروش نفت و جزو برنامه‌های استراتژیک این وزارت است. وزارت نفت تلاش کرد ظرفیت ذخیره‌سازی را به استانداردهای روز جهان برساند، زیرا تا پیش از افتتاح این پروژه با استاندارد جهانی فاصله داشتیم و این اقدام پشتیبان تولید و صادرات است.

او گفت: همچنان نیازمند اجرای طرح‌های دیگری توسط بخش خصوصی برای حمایت از صنعت نفت هستیم تا به توسعه پایدار برسیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن