خاموشی دوباره در خوزستان سیل در راه جنوب!

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو از احتمال قطع دوباره برق در استان خوزستان خبر داد و گفت: در استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد وقوع سیلاب پیش‌بینی شده و توصیه می‌کنیم مردم از حریم رودخانه‌ها عبور نکنند و درصورت گیر افتادن در سیل با ماشین، سریع خودرو را ترک کنند.

میثم جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، با تاکید براینکه «مشکل قطع برق در 11 شهر و مشکل قطع آب اهواز در خوزستان به طور کامل رفع شده است»، گفت: هم‌اکنون شرایط در خوزستان کاملا نرمال است و توزیع برق به صورت پایدار صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه «ممکن است مساله ریزگردها ظرف چند روز پیش‌رو بار دیگر موجب نامناسب بودن شرایط شود»، گفت: تمام نیروهای عملیاتی، آماده‌باش و در مناطقی که از حساسیت بیشتری برخوردار است، مستقر هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با تاکید بر اینکه «این‌بار تلاش می‌شود درصورت قطع برق، این اتفاق به صورت جزیره‌ای و نه کلی، رخ دهد»، گفت: با این وجود همه کارها بستگی به شرایط جوی دارد.

جعفرزاده با اشاره به‌اینکه «بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، شدت و حجم بارش‌ها در استان‌های جنوبی کشور بی‌سابقه است»، گفت: اخطار دادیم که استان‌های جنوبی و استان گیلان، امروز و دو روز آتی شاهد بارندگی شدید و وقوع سیلاب خواهند بود.

بر اساس هشدار وزارت نیرو، استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد با اولویت اول در معرض خطر وقوع سیلاب شدید، استان‌های هرمزگان و خوزستان با اولویت دوم در معرض وقوع رخداد سیلاب و استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب استان کرمان و گیلان با اولویت سوم در معرض خطر احتمالی وقوع سیلاب طبقه‌بندی شد.

تلاش وزارت نیرو برای کاهش خسارت تاسیسات

وی با ابراز نگرانی از شرایط پیش‌رو، بارندگی را با توجه به خشک‌بودن کشور مثبت دانست و گفت: تمام استان‌های معین به استان‌هایی که در معرض سیلاب هستند، فراخوانده شده‌اند و تلاش می‌شود کمترین آسیب به تاسیسات آب و برق برسد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با اشاره به اینکه «هنوز مشخص نیست چقدر خسارت به  تاسیسات برق در خوزستان وارد شده است»، گفت: هنگامی که شرایط پیک مصرف بهتر شد، به رفع اشکالات و برآورد خسارت می‌پردازیم.

اقدامات جدید وزارت نیرو درزمینه مدیریت بحران

جعفرزاده درمورد الزام وجود دیزل ژنراتورها در تصفیه‌خانه‌های آب نیز تصریح کرد: این الزام برای همه تصفیه‌خانه‌ها نیست؛ اما طبق استاندارد بین‌المللی 25 تا 30 درصد بخش آبرسانی باید از مولدهای اضطراری برخوردار باشند. با این وجود بیش از 90 درصد واحدهای تامین آب در خوزستان ژنراتور دراختیار دارند و به همین دلیل روز گذشته در خوزستان با وجود قطع برق 11 شهر، مشکل آب تنها در شهر اهواز وجود داشت و آن هم به دلیل پاسخگو نبودن ژنراتور موجود برای تامین برق تصفیه‌خانه شهر اهواز با توجه به حجم بالای آب ورودی، رخ داد.

وی همچنین با تاکید براینکه «مقرر است ظرف دو ماه، ژنراتوری با توان حدود 10 مگاوات ظرفیت تولید برق برای تصفیه‌خانه شهر اهواز خریداری شود»، گفت: درمواجهه با بحران دو مقوله اقدامات مقابله‌ای و پیشگیری مطرح است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو با اشاره به لزوم پیشگیری در شرایط بحران، گفت: باید تلاش شود که هنگام بحران، کمترین آسیب رخ دهد؛ برای این امر کارگروهی در وزارت نیرو تشکیل شده و با بررسی شرایط تاسیسات، مطالعات جدیدی را در حوزه کاهش آسیب‌رسانی در دست دارند.

نگرانی وزارت نیرو از سیلاب پیش‌بینی‌شده و توصیه به مردم

جعفرزاده با ابراز نگرانی از شرایط هشت استان درگیر بارش شدید در سه روز پیش‌رو، گفت: بارندگی شدید در استان‌های اعلام شده از امشب آغاز می‌شود، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به اوج می‌رسد و در روز چهارشنبه با شدت کمتری نسبت به روزهای قبل ادامه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می‌کنیم از کنار بستر و حریم رودخانه‌ها با توجه به وقوع سیلاب تردد نکنند و غیر از موارد ضروری، حداقل تردد را داشته باشند؛ همچنین درصورت گیرافتادن خودرو در سیلاب، به سرعت از خودرو پیاده شوند چراکه با توجه به جنس و نوع سیالی که در خودرو به کار رفته، خودرو لغزنده شده و به هیچ عنوان، دیگر نمی‌توانند آن را ترک کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته برخی موارد از تلفات مربوط به خودروها بود و مردم با این تفکر که می‌توانند با ماشین، از سیلاب عبور کنند، در خودرو می‌ماندند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه «سیلاب از رودخانه‌ها آغاز می شود و احتمال دارد منجر به سیلاب شهری نیز شود»، گفت: توصیه می‌کنیم تردد از حریم رودخانه‌ها صورت نگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با مدیریت شهری، کمترین آسیب‌پذیری صورت گیرد، و گفت: وزارت نیرو درمورد شرایط استان‌های درگیر سیلاب در هفته جاری نگران است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن