چین به دنبال تمام 5 درصد فروش سهام آرامکو

چین در تلاش است تا به طور مستقیم 5 درصد سهام آرامکو را خریداری نماید.

به گزارش «انرژی امروز» یک منع آگاه به رویترز گفته است که شرکت دولتی نفت چین، پتروچین، و سینوپک در هفته‌های اخیر علاقه‌مندی خود را برای گفت‌وگوهای مستقیم با آرامکوی عربستان اعلام کردند. این شرکت‌ها بخشی از کنسرسیومی هستند که بزرگ‌ترین سرمایهگذاران چینی در آن عضویت دارند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، سال گذشته اعلام کرد که این کشور قصد دارد 5 درصد سهام آرامکوی عربستان را در سال 2018 به فروش برساند. این سهام 100 میلیارد دلار ارزش دارد.

یک منبع آگاه به رویترز گفته است که «چین در تلاش است تا امنیت تامین نفت مورد نیاز خود را برقرا نماید. آنها در تلاش هستند تا تمام 5 درصد سهم آرامکو را خریداری نمایند».

عرضه اولیه سهام آرامکو IPO بخش مرکزی اصلاحات اقتصادی برای تنوع بخشی به اقتصاد عربستان سعودی است و از طرفی باعث خواهد شد تا این کشور بتواند بودجه آسیب دیده خود به دلیل کاهش قیمت نفت را بهبود بخشد.

اما این IPO بدگمانی‌های عمومی در بین مردم ایجاد کرده است که احتمالا ریاض قصد دارد این جواهر سلطنتی را به ثمن بخس به خارجی‌ها بفروشد آن هم در زمانه‌ای که قیمت نفت کاهش یافته است. برخی کارکنان آرامکو می‌خواهند این IPO متوقف شود.

مخالفت‌های داخلی به وجود آمده بین کسانی که پیشنهاد می‌کنند این IPO متوقف شود و کاری که ولیعهد قصد انجام آن را دارد، باعث شده است که بسیاری از تصمیمات مهم مربوط به IPO به تاخیر افتد.

منابع رویترز گفته‌اند که مخالفت‌ مقامات ارشد دولتی تا آن‌جا ادامه یافته است که توانسته IPO را تا سال 2018 عقب بیندازد تا بلکه در آن زمان قیمت نفت بین 55 تا 60 دلار ثابت بماند.

رویترز اعلام کرده است که برنامه فروش سهام آرامکو به شرکت‌های چینی یکی از چند گزینه‌ای بوده است که پادشاهی عربستان در نظر داشته است.

بر همین اساس رویترز به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرده است که ریاض مشتاق است سهام آرامکو را به چینی‌ها بفروشد که بزرگ‌ترین خریدار نفت هم هست و تبدیل به اصلی‌ترین سرمایه‌گذار آرامکو تبدیل شود. اما هنوز تصمیمی در خصوص این موضوع گرفته نشده است.

چین در حال حاضر در حال تشکیل کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های دولتی نفت، بانک‌ها و صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری برای خرید IPO است.

آرامکو هم در حال حاضر به دنبال ارزیابی فروش خصوصی آرامکو به سرمایه‌گذاران چینی است.

اما اگر قرار باشد تمام سهام به چینی‌ها فروخته شود، در این صورت IPO باید لغو شود.

منابع آگاه رویترز گفته‌اند کنسرسیومی متشکل از سرمایه‌گذاران بزرگ ژاپنی و کره‌ای هم علاقمند به خرید سهام آرامکو هستند.

هر نوع ائتلافی بین آرامکو و چین می‌تواند سوای خرید سهام هم عمل کند و باعث ارتباطات دو جانبه بین دو کشور شود از جمله این‌که آرامکو نیز در پالایشگاه‌های نفت چین سرمایه‌گذاری کند.

همین امر باعث خواهد شد که بزرگ‌ترین صادر کننده نفت دنیا جای خود را در تامین نفت چین دوباره بازیابد، چینی که دومین مصرف کننده نفت دنیا بعد از ایالات متحده است و عربستان می‌تواند جای روسیه را در این کشور بگیرد.

وزیر انرژی عربستان پیش از گفته بود که امیدوار است مذاکره با چینی‌ها برای توسعه پالایشگاه یونان به نتیجه برسد.

چنین برنامه‌هایی به آرامکو  که 260 هزار بشکه در روز نفت فراوری می‌کند، کمک خواهد که سهم خود از عرضه نفت در دنیا را در سال 2018 حفظ کند.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن