بازگشت صرف ریسک به نفت

با جنگ در عراق و بالا رفتن تنش بین ایران و ایالات متحده، صرف ریسک نفت بالا رفت.

به گزارش «انرژی امروز» بازار نفت دوباره شاهد بازگشت صرف ریسک است، و با افزایش جنگ در عراق و تهدید عرضه نفت و نیز تنش سیاسی بین ایران و ایالات متحده، قیمت جهانی نفت را بالا می‌برد.

بعد از ماه‌ها تلاش اوپک برای کاهش اشباع نفت بازار و در مقابل آن افزایش تولید نفت ایالات متحده، در ماه جاری به دلیل افزایش تقاضا به ویژه در چین، قیمت نفت به طور قابل توجهی افزایش یافت.

قیمت نفت برنت به 57.82 دلار و وست تگزاس اینترمدیت تیز به 51.78 دلار رسید.

عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت مربوط به درگیری دولت عراق با کردستان بر سر منطقه نفت خیز کرکوک بوده است. از طرفی گزارش‌ها خبر از قطع تولید 350 هزار بشکه نفت از میادین نفتی بای حسن و آوانا به دلیل جنگ می‌دهند.

گلدمن ساچ اعلام کرده است که تولید روزانه 500 هزار بشکه نفت در خطر است و از طرفی فعلا 350 هزار بشکه آن تولید نمی‌شود.

در کنار وقایع عراق، تنش سیاسی بین ایران و ایالات متحده هم باعث نگرانی بازار شده است. روز جمعه دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تایید نمی‌کند و در نتیجه کنگره 60 روز فرصت دارد تا در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران تصمیم بگیرد.

در طی تحریم‌های قبلی ایالات متحده علیه ایران، تقریبا یک میلیون بشکه نفت ایران روزانه از بازارهای جهانی خارج شد.

گلدمن ساچ معتقد است که اگر این تحریم‌ها دوباره بازگردد، انتظار داریم صدها هزار بشکه نفت صادراتی ایران در بازار به خطر بیفتد.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی IEA نیز در مصاحبه باخبرگزاری رویترز گفته بود که این دو موضوع ایران و عراق، به ما می‌گویند که نفت و مسائل ژئوپلیتیکی کاملا به هم وابسته هستند. بنابراین امنیت نفت یک موضوع مهم برای تمامی کشورها خواهد بود.

در حال حاضر با توافق کاهش نفت کشورهای عضو سازمان اوپک، تحلیل‌گران پیش‌بینی‌های خود را از آینده قیمت نفت در سال 2018 تغییر داده‌اند.

بر اساس همین رخ‌دادها بانک MerrillLynch ایالات متحده هم پیش‌بینی‌های خود از آینده قیمت نفت را تغییر می‌دهد.

این بانک اعلام کرده است که مشاهده می‌شود که متوسط برنت 54 دلار است که درحالی که پیش‌بینی ما 50 دلار است. از سویی پیش‌بینی 47 دلار در هر بشکه برای وست تگزاس اینترمدیت هم به 49 دلار رسید.

این بانک ایالات متحده گفته است که انتظار دارد 230 هزار بشکه در روز کمبود نفت در 2017 رخ دهد. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن