چانه‌زنی مجلس و آبفا بر سر آب

در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس با مدیران ارشد بخش آب وزارت نیرو، بر لزوم شناخت ارزش آب، حل مشکلات کهن، تامین اعتبار از طریق بانک‌های بین المللی، توجه به آبرسانی روستایی، فرسودگی شبکه آب، برداشت حقابه نسل آینده و جداسازی آب شرب و آبیاری فضای سبز تاکید شد.

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: به دلیل ارزانی آب، مردم قدر آن را نمی‌دانند. هم‌اکنون یک سوم قیمت تمام شده آب از مردم دریافت می‌شود و درحالی که متوسط سرانه مصرف آب در جهان در شبانه‌روز 205 لیتر است، سرانه مصرف در ایران 250 لیتر است.

به گزارش خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، محمدرضا رضایی با در نشستی با مدیران ارشد شرکت های آب و فاضلاب کشور و تهران، گفت: در بسیاری از شهرها، عمق چاه‌ها زیاد شده و درواقع ما از حقابه نسل آینده برداشت می‌کنیم. از سوی دیگر هنوز بسیاری از آب‌های فصلی کشور مدیریت و مهار نمی‌شود.

وی با اشاره به سیاست اشتباه تشکیل شهرها در کویر، گفت: 5800 کیلومتر نوار ساحلی در کشور داریم اما شهرهای حاشیه دریا کم جمعیت هستند و تمرکز در شهرهایی است که با سیاست اشتباه در بخش خشک کشور شکل گرفته‌اند برای همین میلیاردها تومان صرف می‌کنیم تا آب را به شهرها برسانیم.

رییس کمیسیون عمران همچنین با اشاره به تصویب قانون کاهش سالانه 1 درصدی هدررفت آب، گفت: منابع لازم برای این امر باید تامین شود و در این راستا می‌توان از بانک توسعه اسلامی، بانک تجارت اکو و بانک توسعه زیرساخت آسیایی استفاده کرد.

مشکلات پس از انقلاب باید یک روزی حل شود

دامادی، نماینده مردم ساری و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با تقدیر از شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای کار شبانه روزی کارکنان شرکت آب و فاضلاب و کمک به حفاری در حادثه پلاسکو، گفت: تا آب نباشد، آبادی نخواهد بود. از پس از انقلاب مسایلی است که بالاخره یک روز باید حل شوند.

وی با تاکید بر این که گله نمایندگان از وزیر نیرو بسیار است، گفت: وزارت نیرو نسبت به نمایندگان بسیار کم توجه است.

دامادی تصریح کرد: وزارت نیرو برای طرح های آبرسانی می تواند از اعتبارات بانک توسعه اسلامی، بانک تجارت اکو و بانک توسعه زیرساخت استفاده کند. ایران کشوری بوده که در استفاده از این بانک‌ها همواره ضرر کرده است؛ در سال جاری با همکاری کمیسیون تلفیق، سقف بودجه برای استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی برداشته شده است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که 210 طرح آبی می توانند بر اساس ماده 48 برنامه ششم توسعه از مشارکت بخش خصوصی کمک بگیرند، گفت: هیچ کمیسیونی، نمی‌تواند تخصصی‌تر از کمیسیون عمران با وزارت نیرو مذاکره کند؛ امیدواریم آن عرقی که ما نسبت به وزارت نیرو داریم، آن وزارت خانه نسبت به ما داشته باشد.

بدون بهینه‌سازی مصرف آب، به بحران می‌رسیم

شهرام کوسه غراوی، نماینده مردم گنبد و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این نشست تاکید کرد که درصورت عدم توجه به مقوله مصرف بهینه آب، هرچقدر کار در حوزه آبرسانی صورت گیرد، باز هم در آینده با بحران مواجه خواهیم شد.

 وزارت نیرو به سمت بانک توسعه اسلامی و اکو برود

همچنین رجبی، نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز درمورد تقاضای وزارت نیرو برای افزایش اعتبار، گفت: محدوده تامین مالی برای پروژه های آب و فاضلاب محدود است؛ از سوی دیگر لازم است وزارت نیرو گزارشی از جزییات صرف منابع برای آبرسانی ارائه دهد، تا مشخص باشد که در هر استان چقدر منابع جذب شده است.

وی تصریح کرد: باید در کمیسیون عمران و وزارت کشور مساله عدم استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای شهر تهران مطرح و تصویب شود؛ با توجه به جمع آوری و تصفیه فاضلاب که 150 میلیون متر مکعب پساب را دراختیار قرار می دهد برنامه ریزی شود تا پساب تهران برای آبیاری به کار گرفته شود.

بی آبی سیستان و بلوچستان، جفا است

یارمحمدی، نماینده اهواز و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این نشست تاکید کرد که 6700 روستا در استان سیستان بلوچستان است که 2000 روستا به روش صحرایی آبرسانی می شوند. درصورت به نتیجه رسیدن پروژه ها، امروزه دچار این مشکل نبودیم.

وی تاکید کرد: جفا است که در ایران 300 هزار نفر در حاشیه شهر، نه شبکه آبرسانی و نه دسترسی به آب داشته باشند.

 لزوم تعمیم طرح فاضلاب تهران به کشور

نیازآذری، نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز تاکید کرد که طرح فاضلاب شهر تهران باید به تمام شهرستان‌ها و استان‌های کشور تعمیم داده شود.

 رقابت روستاها در حفظ آب

مجید کیان‌پور، نماینده ازنا و عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این‌که با وجود زحمات زیاد وزارت نیرو، بهره‌وری لازم دیده نمی‌شود، گفت: مشکلات زیرساخت و کمبود منابع و امکانات باید رفع شود تا بهره‌وری بیشتری حاصل شود.

وی همچنین با اشاره به تنش آبی در فصول گرم، گفت: 20 سال است که می خواهیم از آب شرب در آبیاری فضای سبز استفاده نکنیم؛ بالاخره باید از چاه‌های بسته  و موجود برای این امر بهره ببریم و آب شرب برای آبیاری استفاده نشود.

کیان‌پور همچنین با تاکید بر لزوم ریشه‌یابی عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های فاضلاب، گفت: در بخش آبرسانی روستایی مشکل داریم و یک روستا معمولا نمی پذیرد از سرچشمه‌ای که در آنجا است به سایر روستاها نیز آبرسانی شود! برای این مساله باید یک نسخه محلی دیده شود.

وی با تاکید بر این‌که باید آمار دقیقی از میانگین هدررفت آب و فرسودگی شبکه داشته باشیم، گفت: متاسفانه شاهد هستیم در شهری 15 سال پیش شبکه فاضلاب 60 درصد اجرا شده و است و اکنون آقایان به این نتیجه رسیدند که مشاور اشتباه کرده و این طرح نباید اجرا شود؛ پروژه ای دیگر آغاز شده است.

کیان‌پور گفت: چه کسی پاسخگوی هدررفت بیت‌المال است؟

وزارت نیرو خواهان افزایش 200 میلیارد دلاری اعتبارات است

معاون پارلمانی  وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت مجتمع‌های آب روستایی و اولویت آن در طرح های فاضلاب استان قم، گفت: تامین آب آشامیدنی باکیفیت برای مردم روستاها که قطب تولید و اشتغال مولد هستند یکی از اولویت‌های وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی است.

رضا انجم‌شعاع در این نشست، بر حمایت جدی این کمیسیون از طرح های آبرسانی روستایی، تاکید کرد و گفت: با 500 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی 370 مجتمع آب روستایی تکمیل و 3000 روستا از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند؛ همچنین 59 هزار شغل برای مدت دو سال ایجاد شده است.

وی با بیان این‌که ایجاد مجتمع‌های آب روستایی گام بسیار بزرگی محسوب می‌شود، از کمیسیون عمران مجلس درخواست کرد: اعتبار 300 میلیون دلار به 500 میلیون دلار افزایش یابد زیرا برای ساکنان روستاها، اولویتی مهم‌تر از تامین آب آشامیدنی نداریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن