قطع آب و برق خوزستان قابل پیش بینی بود

رییس کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر این که وزارت نیرو در زمینه تامین آب و برق خوزستان بی‌تدبیری کرده است، گفت: سایر کشورها خسارات ریزگردها را پیش‌بینی و مدیریت کردند اما وزارت نیرو خوب عمل نکرده است.

محمدرضا رضایی، نماینده مردم شهرستان جهرم در گفتگو با خبرنگار نیروی «انرژی امروز»، با تاکید بر این‌که خوزستان چندین سال است که درگیر مساله ریزگردها شده، گفت: ایجاد مشکل در شبکه آب و برق قابل پیش‌بینی بود.

وی با تاکید بر این که مجلس بر تحقیق و تفحص از وزارت نیرو مصر است، اظهار کرد: وزارت نیرو باید از قبل، مساله تاثیر ریزگردها بر شبکه آب و برق رامدیریت و تدبیر می‌کرد، مخصوصا در بحث برق باید اقدامات لازم توسط این وزارت‌خانه صورت می‌گرفت.

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید براین‌که وزارت نیرو هم‌اکنون پولی را برای تعمیر ژنراتورها اختصاص داده است، گفت: لازم بود که این کار از قبل از حوادث اخیر صورت می‌گرفت.

رضایی با اشاره به این که امروز بسیاری از شهرهای دنیا درگیر معضل ریزگردها هستند، گفت: آسیب ریزگردها که در خوزستان داشتیم، در شهرهای سایر کشورها نیز رخ داده است، اما آن‌ها آسیب های احتمالی را قبل از وقوع، پیش‌بینی می‌کردند و بحران‌ها را پشت سر گذاشتند اما وزارت نیرو این کار را نکرد.

وی در پاسخ به ادعای وزارت نیرو بر تازه بودن تجربه آسیب به شبکه برق در پی افزایش حجم ریزگردها، خاطرنشان کرد: درست است که این تجربه، جدید است اما قابل پیش‌بینی بود؛ مشکل پیش آمده، تجربه‌ای قابل پیش‌بینی بود و وزارت نیرو در این مورد خوب عمل نکرد؛ باید از قبل شرایط را پیش‌بینی می‌کرد.

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: در پی عملکرد وزارت نیرو، مردم خوزستان خسارت جدی دیدند.

رضایی درمورد مطرح شدن انجام تحقیق و تفحص از سه شرکت زیرمجموعه وزارت نیرو، شامل شرکت آب و برق خوزستان، منابع آب ایران` href=`https: www.iranenergy.news شرکت-مدیریت-منابع-آب-ایران` target=`_blank`&gt.شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت آب و نیرو، گفت: حتما مجلس با جدیت این مساله را پیگیری می کند؛ مردم خوزستان خیلی آسیب دیدند. وزارت نیرو بی تدبیری کرده و مجلس حتما تحقیق و تفحص را انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر این که رویکرد مجلس، رویکرد مثبتی است، در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تغییرنظر یک‌شبه مجلس در این‌باره وجود دارد، گفت: ان شاءالله که این جوری نمی‌شود.

پیگیر استیضاح وزیر نیرو هستیم

به گزارش انرژی امروز، پیش از این نیز علی ساری، نماینده مردم اهواز در گفتگو با انرژی امروز، با تاکید بر قابل پیش‌بینی بودن تبعات ریزگردها، گفت که طی این سال‌ها انتقال آب در حال انجام بوده است، پس امروز نه، دو روز دیگر پدیده ریزگرد در کشور اتفاق می‌افتاد؛ ریزگرد که اتفاق افتاد به تبع آن قطعی برق انفاق می‌افتد و چون تصفیه خانه‌های استان مجهز به پدافند غیرعامل دیزل ژنراتور نیست، آب هم قطع می‌شود.

وی درباره وضعیت قطعی آب و برق اهواز و کاهش تولید نفت تاکید کرد که واضح و مبرهن است که کاهش تولید برق، از سرویس خارج شدن خطوط برق، از سرویس خارج شدن خطوط انتقال، از سرویس خارج شدن نیروگاه‌ها و همچنین از سرویس خارج شدن تصفیه خانه‌ها یا به طور کلی قطع خدمات‌رسانی به مردم به علت آن است که طی روزهای گذشته ریزگرد شدیدی در استان شکل گرفته‌است.

این نماینده مجلس، گفت که برای هر دکلی که روی خطوط انتقال وجود دارد به خاطر کانکشن کابل و دکل از ایزولاتور استفاده می‌کنند. این گرد و خاک روی ایزولاتورهای مربوط به خطوط فشار قوی که تعداد آن اندک نیست (و به طورکلی خطوط انتقال) نشسته‌است. بنابراین، با کمترین میزان رطوبت که به آن نفوذ پیدا می‌کند؛ میزان ایزولاسیون مربوط به آن ایزولاتور کم می‌شود و در نتیجه ارت فالت‌های تک فاز به زمین و دوفاز به زمین، سه فاز به زمین و سایر حفاظت‌های مختلف، خطوط انتقال و  به تبع آن نیروگاه‌ها از مدار خارج می‌شوند،  سایر مواردی که در حال اتفاق هم هست در علم مهندسی فرایند کاملا طبیعی است.

نماینده اهواز با بیان اینکه «وقتی خط انتقال از مدار خارج شود طبیعی است که نیروگاه وارد اوراستیر می‌شود و از مدار خارج می‌شود»، تصریح کرد که این موارد و همچنین علت اتفاق برای ما جای سئوال ندارد بلکه در شرایط کنونی سئوال ما این است که چرا پدافند غیرعامل در زمینه تصفیه خانه‌های آب، درست عمل نکرده است؟ یعنی چرا این مراکز به دیزل ژنراتور مجهز نیستند؟ برای همین از دوستان در وزارت نیرو گله شدیدی داریم.

وی افزود: سوال ما این است چرا وقتی در اهواز برق می رود، آب هم قطع می‌شود؟ ما نمی‌گوییم چون برق رفته، برق اضطراری برای همه مناطق استان و تمام مشترکان در نظر گرفته‌شود؛ اما حداقل در حوزه تاسیسات زیربنایی مانند آب و تاسیسات تلفن همراه و سایر بستر کانال‌های ارتباطی باید تغذیه اضطراری وجود داشته‌باشد که متاسفانه وجود ندارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وضعیت تصفیه‌خانه‌های این استان گفت که متاسفانه تصفیه‌خانه‌های این مناطق بسیار ضعیف هستند. دوستان وزارت نیرو می‌توانند در این زمینه گزارش بدهند که چقدر وسایل و ابزارآلات آن کهنه و فرسوده شده و هیچ تصفیه خانه جدیدی هم در کار نیست.

وی در ادامه تصریح کرد که این تصفیه خانه‌ها در حوزه پدافند غیرعامل مجهز نیستند. سئوال اینجاست وقتی برق قطع می‌شود یک کلاریفایر چگونه باید بچرخد و آب را در فرایند اول تصفیه کند؟ یا پمپیسیشن مربوط به آن زمانی که برق اضطراری نباشد، چگونه می‌خواهد کار کند؟ در بخش تصفیه‌های فیزیکی نیز نیازمند پمپ‌هایی هستیم که آب را به بخش‌های مختلف تصفیه‌خانه‌ها هدایت کند؛ اما چون تصفیه‌خانه‌های ما مجهز نیستند، آب قطع می‌شود و به طور کلی پدیده آب رسانی قطع می‌شود.

ساری با بیان اینکه «انتقاد ما همه و همه در موضوع ریزگردها خلاصه می‌شود»، تاکید کرد که بخش قابل توجهی از این ریزگردها  نشات گرفته از سیاست‌های انتقال آب در درون کشور است که متاسفانه دوستان ما در وزارت نیرو با اصرار بدون توجه به مخاطرات زیست محیطی، آنها را انجام می‌دهند و چنین مشکلاتی را برای مردم به وجود می‌آورند.

وی در ادامه گفت که بر همین اساس ما از تحقیق و تفحص گرفته تا سئوال و تذکر پیگیر این موضوع هستیم. در پیگیری استیضاح وزیر نیرو نیز در تلاش هستیم جلوی سیاست‌های آن را در حوزه آب و انرژی بگیریم و امیدواریم موفق شویم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نامه‌ای که دیروز به امضای بیش از ۵۰ نماینده مجلس از استان‌های مختلف به دولت رسید، تصریح کرد: رسما از هیات دولت خواستار پیگیری اساسی این موضوع هستیم. ما انتظار آن را نداریم که اعتبار جدیدی در نظر گرفته شود و البته نیازمند آن هم نیستیم. فقط می‌خواهیم همان اعتبارات مصوب در این زمینه را پرداخت کنند که این موضوع می‌تواند به میزان قابل توجهی مشکلات ما را حل کند.

وی در ادامه تاکید کرد که اراده واقعی برای حل این موضوع وجود ندارد. آنچه نیاز است یافتن سیاست جدید برای حل معضل آب از فلات مرکزی و روی نیاوردن به انتقال آب از سرشاخه‌ها است؛ موضوعی که همه محیط ما را در مسیر نابودی کشانده‌است.

این نماینده مردم اهواز با تاکید بر قابل پیش‌بینی بودن چنین رخدادهایی گفت که طی این سال‌ها انتقال آب در حال انجام بوده است، پس امروز نه دو روز دیگر پدیده ریزگرد در کشور اتفاق می‌افتاد؛ بنابراین، همه این موارد قابل پیش بینی بوده‌است. ریزگرد که اتفاق می‌افتد به تبع آن قطعی برق انفاق می‌افتد و به تبع آن چون تصفیه خانه‌های استان مجهز به پدافند غیرعامل دیزل ژنراتور نیست، آب هم قطع می‌شود. بنابراین بهت زدگی نداشته و چیزی دور از انتظار نبوده‌است.

ساری در پایان تصریح کرد که ما پیش از آنکه چنین اتفاقی بیفتد بحث‌هایی داشته‌ایم و در حال حاضر هم موارد قانونی آن را در حال پیگیری هستیم؛ امیدوارم به نتایج مطلوب و مورد نظر مردممان برسیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن