حرکت ایران به سمت صادرات فرآورده‌های نقتی

محمدحسن پیوندی | قائم‌مقام سابق شرکت ملی پتروشیمی | مدیرعامل تاپیکو

عملکرد دولت در این سه سال را می‎توان در بهبود شاخص‎های کلان اقتصادی مشاهده کرد. باید به این نکته توجه داشت که دولت مجموعه‎ای به‎هم‎پیوسته است و اتفاقاتی در اثر عملکردهای دولت می‎افتند که بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند. اینکه تورم از بالای 40 درصد در آغاز کار دولت، به 8.4 درصد فعلی می‎رسد یا رشد اقتصاد از منفی‎بودن خارج و به 4.4 درصد می‎رسد نشان‎دهنده حجم زیادی از تلاش‎ها و اقداماتی است که در تمام مجموعه‌های کشور و در شاخه‎های مختلف انجام گرفته است. افزون بر این باید به امنیت منحصر به فرد ایران در منطقه و حتی در جهان نیز اشاره کرد.

همچنین تلاش سنگین تیم وزارت خارجه و شخص دکتر ظریف در تحقق برجام نیز از مهم‎ترین دستاوردهای دولت است. هرچند در حال حاضر برجام با کارشکنی و بدعهدی طرف مقابل مواجه شده اما با این وجود شرایط در دوران پسابرجام، شرایط لازم برای روان‎سازی ارتباطات بین‎المللی فراهم شده است. نمونه این مورد را می‎توان در ورود قریب‎الوقوع هواپیماهای ایرباس که اخیرا توسط وزیر راه و شهرسازی اعلام شده و نیز مذاکره با شرکت بویینگ مشاهده کرد. بدون شک این دستاوردها نتیجه مذاکرات برجام به حساب می‎آیند.

تلاش تیم وزارت امورخارجه منجر به اعتبار بخشیدن به امنیت سرمایه‎گذاری در کشور شده که نتیجه آن رفت‌وآمدهای متعدد سرمایه‎گذاران به ایران است. با وجود بدعهدی طرف مقابل لکن باید اذعان کرد که شرایط سرمایه‎گذاری در کشور روان شده است.

از دیگر جلوه‎های بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‎توان به راه‎اندازی فازهای عقب‎مانده پارس جنوبی اشاره کرد. تأثیر راه‎اندازی این فازها را می‎توان در موازنه مصرف دیگر فرآورده‎های نفتی مشاهده کرد که سبب شده ایران در آستانه تبدیل شدن به صادرکننده فرآورده‎های نفتی مانند بنزین و گازوئیل قرار گیرد.

دستاوردهای زیرساختی دولت در حالی به‎دست آمده که قیمت نفت خام از 100 دلار در دولت قبل به حدود 40 دلار رسیده است. تحولات این چنینی در کنار کاهش درآمدها و منابع نفتی بیش از هرچیز نشان‎دهنده حجم تلاش دولت است.

یکی از مهم‎ترین اقدامات دولت را می‎توان در هدفمند کردن واقعی یارانه‎ها دانست. بنده هدفمندی یارانه‎ها به معنای پرداخت پول نقد به صورت ماهیانه به مردم را نمی‎پسندم. دولت توانسته که بخشی از منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها را به وزارت بهداشت و در راستای ارائه خدمات درمانی به مردم اختصاص دهد و مردم به صورت کاملا محسوسی این موضوع را لمس می‎کنند. این‎ها اقدامات کوچکی به حساب نمی‎آیند و کل جامعه را در برگرفته‎اند.

تفکر دولت گذشته این بود که تحریم‎ها تا ابدالدهر باقی خواهند ماند. اما دولت چنین ذهنیتی را از مجموعه حاکمیتی مرتفع کرده و در حال فراهم‎کردن زیرساخت‎های لازم برای ورود سرمایه‎گذاران است. تاکنون اگر سرمایه‎گذاری، بنا داشت که وارد بخش پتروشیمی ایران شود، دولت حتی نمی‎توانست به راحتی زمینی را در حاشیه خلیج‎فارس به وی اختصاص دهد. اما در حال حاضر اقدامات زیرساختی بسیار مناسبی در این زمینه در حال شکل‎گیری است که از آن جمله می‎توان به احداث یک ترمینال صادراتی در جاسک اشاره کرد. البته دستاوردهای قابل توجه دولت آنچنان که باید به اطلاع مردم نرسیده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن