مطالعه علمی تاثیرتغییر اقلیم در کشور انجام نشده است

مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو با اشاره به این که تازه ترین موج بارندگی‌ها تا پایان امشب در سراسر کشور متوقف می‌شود، گفت: مطالعه علمی درباره تاثیرتغییر اقلیم بر بارش‌ها در کشور انجام نشده است.

به گزارش «انرژی امروز» مجید آزادی، مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم، افزود: بارندگی‌های اخیر در کشور قابل توجه بوده به ویژه در بخش‌هایی از استان فارس از جمله جهرم و داراب که در دو مرحله بارش بیش از 400 میلیمتر بارندگی گزارش شده است. وی اظهار کرد: به تدریج تا پایان امشب بارندگی در سراسر کشور متوقف می شود و تا پایان هفته جاری نیز سامانه جدیدی وارد کشور نخواهد شد. وی ادامه داد: طی امروز و فردا هم سه تا چهار درجه کاهش دما خواهیم داشت که موقتی و نه چندان محسوس است و بیشتر در بخش های شمال و شمال غرب کشور رخ خواهد داد. آزادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال انباشت آلایندگی در هفته جاری گفت: در این هفته شاهد عبور امواج کوتاهی از ترازهای میانی جو خواهیم بود که باد ناشی از این امواج مانع انباشت آلایندگی به ویژه در شهرهای بزرگ می شود، اما این امواج بارشی به همراه نخواهد داشت، البته باد ناشی از این امواج زیاد نیست و فقط در حدی است که مانع انباشت آلایندگی می شود.

مطالعه علمی تغییر اقلیم در کشور انجام نشده است آزادی درباره تاثیر تغییر اقلیم بر بارش های اخیر گفت: این موضوع را که گفته شود بارش‌های اخیر به تغییر اقلیم مرتبط است، نه رد می کنیم و نه تایید؛ زیرا ارائه نظر قطعی در این زمینه کار دشواری است و نیاز به تحقیقات علمی دارد در حالی که در ایران تاکنون تحقیقی علمی در این زمینه صورت نگرفته است. وی اظهار کرد: چنین بارش هایی در کشور بی سابقه نیست و شاهدی مبنی بر این که نقاط کم بارش پربارش شده و یا برعکس نداریم، کویر همواره کم بارش بوده و اکنون نیز کم بارش است و یا شمال کشور همیشه بارش های خوبی داشته و اکنون نیز وضع به همین روال است، بنابراین اظهار نظرکردن در این زمینه زیاد راحت نیست. وی درباره تاثیر تغییر اقلیم روی جابجایی فصل‌ها گفت: موضوع تاثیر تغییر اقلیم روی جابجایی فصل‌ها نسبت به تاثیر تغییر اقلیم بر کم بارشی و یا پربارشی کشور از نظر هواشناسی بسیار متفاوت است و این دو موضوع را نمی‌توان با هم مقایسه کرد. مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو افزود: موضوع جابجایی فصل ها یک نوسان طبیعی است و آن را در کشور داشته ایم؛ اگر رکورد 50 ساله را بررسی کنیم، شاهد جابجایی فصل ها در برخی سال‌ها خواهیم بود که معمولا در یک دوره 10 یا 30 ساله تکرار می شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن