از تولید بنزین یورو4 عقب ماندیم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: بنابر سخنان مسئولان پالایش و پخش بنزین یورو4 در کلانشهرها توزیع میشود. اگر در سخنان مسئولان سازمان استاندارد چیزی غیر از این مطرح باشد، فعالیت سازمان پالایش وپخش زیرسئوال میرود و باید این موضوع بررسی شود.
اسدالله قره خانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره تولید بنزین یورو4 در کشور و عرضه آن در کلانشهرها گفت: براساس مصاحبهها و اطلاعات و اخباری که شرکت پالایش و پخش مطرح کردند، میتوان چنین برداشت کرد که روزانه بین 22 تا 24 میلیون لیتر بنزین یورو4 در کلانشهرها توزیع میشود.
ادعای سازمان استاندارد درباره توزیع بنزین یورو 4 باید بررسی شود
وی در ادامه افزود: اگر در سخنان مسئولان سازمان استاندارد چیزی غیر از این مطرح باشد، فعالیت سازمان پالایش وپخش زیرسئوال میرود و باید این موضوع بررسی شود.
نماینده مردم علیآباد کتول با اشاره به اینکه «هم بنزین هم گازوئیل یورو4 در این بین مطرح است»، تصریح کرد: آنچه بنابر این اطلاعات مورد اختلاف نظر سازمان استاندارد و سازمان پالایش و پخش است میزان گوگرد در سوخت است. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که وجود گوگرد بیشتر در گازوئیل در استانداردها نگرانکننده است.
وی در ادام افزود: چنانچه گوگرد موجود در p.p.m باید به زیر 50 در هردو سوخت برسد که در بنزین بنابر صحبتهایی که شده این میزان تا حد استاندارد در حال کاهش بود و مسئولان پالایش و پخش هم میگفتند که بنزین یورو4 را تولید و عرضه میکنند. در گازوئیل نیز چنانچه در جریان هستم، گازوئیل یورو4 هم تولید میشود.
یکی از مشکلات ما در تولید بنزین یورو4 به بهرهبرداری نرسیدن فازهای مختلف ستاره خلیج فارس است
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «گزارش جدید سازمان استاندارد را ندیدهام»، تاکید کرد: یکی از مسائلی که موجب شد در این کار اختلال ایجاد شود، آن بود که بنابر برنامهریزیها قرار بود پایان سال 95، پالایشگاه ستاره خلیج فارس همه فازهای آن مورد بهرهبرداری قرار بگیرد؛ اما متاسفانه این اتفاق نیفتد.
وی در ادامه افزود: چون این پالایشگاه مورد بهرهبرداری قرار نگرفت، بنابراین ما از برنامهای که قرار بود به اجرا در آید عقب ماندیم. در این مدت تنها فاز یک آن مورد بهرهبرداری قرار گرفت که روزانه چیزی حدود 12 میلیون لیتر تولید میکند. این میزان البته نوسانی میان 6 تا 12 میلیون لیتر داشته است است و گفتهاند اگر 1 تا 1.5 میلیارد دلار داشتهباشیم تازه تا یکسال و نیم دیگر کلیه فازهای این پالایشگاه به بهرهبرداری میرسد.
با پالایشگاه ستاره خلیج فارس بنزین یورو4 ما به 30 میلیون لیتر در روز میرسد
قرهخانی گفت: با اشاره به اینکه اگر تولیدات این پالایشگاه به شرکت پالایش و پخش تحویل داده شود، میتوانیم مدعی شویم تولید بنزین یورو 4 ما در حد قابل قبولی است چنانچه علاوه بر کلانشهرها، شهرهای متوسط ما هم از این بنزین بهرهمند خواهند شد. در صورت فعالیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 30 میلیون لیتر بنزین یورو4 تولید خواهد شد. این بنزین هم اکتان بالا و آلایندههای پایینی خواهد داشت.
بهرهبرداری کامل از پالایشگاه خلیج فارس و استفاده از انرژی پاک راه تحقق اهداف 2020
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به چشم انداز 2020 و کنوانسیونهای زیست محیطی گفت: آخرین موافقتنامهای که ما متعهد شدیم، توافقنامه پاریس است که ما میتوانیم آن را محقق کنیم به ویژه اگر تولید برق ما به وسیله انرژیهای پاک مانند انرژیهای تجدیدپذیر و خورشیدی نه فسیلی انجام گیرد.
وی در ادامه افزود: اگر ما بنزین یورو4 و گازوئیل یورو4 را در بازه یکسال و نیم دیگر داشتهباشیم و از طرفی استفاده از انرژیهای پاکمان به هفت درصد برسد میتوانیم در 2020 به استاندارد لازم برسیم. اما اگر سرمایهگذاری ما در این زمینه به 5000 مگاوات نرسد و از طرفی بنزین ما هم به همین شکل بماند؛ به آنچه مقبول است نخواهیم رسید.
طی روزهای گذشته رسانه ها از اختلاف میان سازمان استاندارد و شرکت ملی پالایش و پخش اخباری را منتشر کردند که در نهایت موجب شد پالایش و پخش اطلاعیه ای درباره کیفیت بنزین توزیعی در هشت کلانشهر منتشر کند و تاکید کند که استانداردهای یورو4 رعایت می شود.



