چین بزرگترین بازنده و هند، برنده بازار اوراق کشتی
با وجود فشارها برای بازیافت سبزتر کشتیها، اوراقگران کشتی در شبه قاره هند (ISC) موفق شدند سهم خود را در سال 2016 در میان سایر رقبا به بالاترین سطح یک دهه اخیر برسانند.
به گزارش انرژی امروز، بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی کلارکسونز Clarksons ، نسبت تناژ فروخته شده به اوراقگران کشتی شبه قاره هند در سال 2016 میلادی 79 درصد افزایش یافت.
اوراقگران شبه قاره هند در سال 2016 میلادی در مجموع موفق به اوراق 656 فروند انواع کشتی با مجموع ظرفیت 40 میلیون DWT شدند.
در این میان اوراقگران هندی برخلاف سال 2015 میلادی، سالی پربار را تجربه کردند به طوری که 340 فروند کشتی با ظرفیت 12.5 میلیون DWT را اوراق کردند. بر این اساس سهم اوراقگران این یاردها از 20 درصد در سال 2015 میلادی به 28 درصد در سال 2016 افزایش یافت.
رشد فعالیت های اوراقگران هند در پی افزایش 14 درصدی فعالیت اوراق کشتی در سطح جهان طی سال گذشته میلادی بود. در سال 2016 میلادی برای سومین سال پیاپی اوراق کشتیها شاهد رشد بود. طی سال گذشته 933 فروند کشتی در سطح جهان با ظرفیت 44.4 میلیون DWT اوراق شدند.
در همین مدت، سهم یاردهای اوراق کشتی در بنگلادش از 35 درصد به 31 درصد کاهش یافت. با وجود این، از نظر ظرفیت اوراق شده، بنگلادشیها همچنان بیشترین سهم را در جهان به خود اختصاص داده اند. این یاردها طی سال گذشته 199 فروند کشتی با ظرفیت 13.3 میلیون DWT اوراق کردند.
حجم اوراق یاردهای پاکستانی طی سال 2016 در مقایسه با سال پیش از آن ثابت باقی ماند. یاردهای این کشور با وجود حوادث مرگبار، موفق شدند 117 فروند کشتی با ظرفیت 8.9 میلیون DWT را اوراق کنند.
در این میان، اوراقگران کشتی، چین بزرگترین بازنده در میان سایر رقبای خود بودند. یاردهای چینی با اوراق 111 فروند کشتی با ظرفیت 4.9 میلیون DWT در سال 2016 میلادی سهمی 11 درصدی از بازار جهانی اوراق کشتی را به خود اختصاص دادند. این اوراقگران شاهد کاهش 25 درصدی ظرفیت کشتیهای اوراق شده بودند.
چینی ها با بهره گیری از شیوههای سبزتر در اوراق کشتی موفق شدند بیشتر سهم اوراق ازی بازار داخلی چین را بدست آورند اما مشکل اینجاست که تقاضای اوراق سازی چین در سال گذشته نسبت به سال 2015 نزدیک به 31 درصد کاهش یافت.
ترکیه نیز که یکی دیگر از مناطق اوراق سبز کشتی هاست، طی سال گذشته 84 فروند کشتی با ظرفیت 0.9 میلیون DWT را اوراق کرد.
در گزارش موسسه کلارکسونز آمده است: `اوراق کشتی های فلهبر و کانتینری در سال 2016 میلادی بسیار چشمگیر بود بطوریکه به ترتیب سهمی 65 و 18 درصدی از بازار اوراق کشتی ها را از منظر DWT به خود اختصاص دادند.`
این موسسه پیش بینی کرد که در سال 2017 نیز نزدیک به 0 میلیون DWT کشتی روانه اوراق سازی شوند.
گفتنی است که کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، بوتان، مالدیو، نپال، و سری لانکا در شبه قاره هند قرار دارند.