بودجه 96 بیش از دوره های قبل به نفت وابسته است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از اینکه بخش بزرگی از بودجه سال گذشته در بخش عمرانی محقق نشد، گفت: متاسفانه بدون توجه به این موضوع، اعداد و ارقام در بودجه سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است و وابستگی به نفت بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی انرژی امروز، در جلسه علنی ظهر امروز مجلس، رسیدگی به کلیات لایحه بودجه  در ادامه جلسه گذشته برگزار شد. در این جلسه  مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده مردم لنگرود به عنوان مخالف و محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه به عنوان موافق سخنرانی کردند. لاهوتی در این جلسه  گفت: مهم ترین ایراد لایحه آن است که مجلس تنها به بخشی از بودجه رسیدگی می‌کند به طوری که امسال دولت بودجه هزار و 84 میلیارد تومانی را به مجلس ارائه کرد اما در کمیسیون تلفیق این رقم به هزار و صد میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: در صحن علنی مجلس در خصوص بودجه 320 هزار میلیارد تومانی ارائه شده از سوی دولت بحث  خواهد شد که این رقم در کمیسیون تلفیق به 345 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد بنابراین مجلس دخالتی در بررسی نزدیک به 800 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه ندارد.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقام مصوب در بودجه باید واقعی باشد، تصریح کرد: در سال گذشته در بخش درآمد بودجه 297 هزار میلیارد تومانی مصوب شد که باید دید چه میزان از این بودجه محقق شده است البته طبق شواهد این میزان از 220 هزار میلیارد تومان تجاوز نخواهد کرد اما دولت در گزارش خود عنوان کرد که 237 هزار میلیارد تومان محقق شده است.

لاهوتی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده در خوش بینانه ترین حالت 250 هزار میلیارد تومان در بخش درآمد محقق خواهد شد، گفت: با این رقم قرار است چه اتفاقی رخ دهد که بودجه 237 هزار میلیارد تومانی تبدیل به 345 هزار میلیارد تومان شده است. متوسط فروش نفت در سال گذشته 41 دلار بوده است اما امسال دولت متوسط فروش نرخ نفت را 55 دلار اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه آیا اعضای اوپک حاضر به کاهش صادرات هستند، افزود: این عدد 345 هزار میلیارد تومانی رخ نمی دهد، همچنین در سال گذشته هزینه های جاری دولت بسیار افزایش پیدا کرده است به طوری که در سال گذشته 297 هزار میلیارد تومان و در بودجه امسال دولت این رقم را به 236 هزار میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق به 250 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد ضمن اینکه بخش زیادی از هزینه های عمرانی نیز از بودجه جاری کشور تامین می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سال گذشته 57 هزار میلیارد تومان برای فعالیت های عمرانی در نظر گرفته شد، گفت: این رقم در بودجه امسال 72 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که متاسفانه همان رقم 57 هزار میلیارد تومان نیز به درستی اختصاص پیدا نکرد، همچنین در بودجه سال گذشته نزدیک به صد هزار میلیارد تومان به انتشار اوراق مشارکت اختصاص داده شد که در بودجه امسال این رقم به 72 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد بنابراین در کنار 50 میلیارد دلار فاینانس این رقم به 200 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

لاهوتی تاکید کرد: در قانون برنامه ششم گفته شد اگر حصول درآمدهای نفتی تا 83 هزار میلیارد تومان تحقق پیدا نکرد تفاوت عدد را دولت از حساب ذخیره ارزی و انتشار اوراق تامین کند اما این موضوع در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت برخلاف سیاست های رهبری تشخیص داده شد اما همین عدد در قانون بودجه به 116 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: متاسفانه در لایحه بودجه سال 96 وابستگی به نفت افزایش پیدا کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن