آب خوزستان دیگر قطع نمی‌شود

رییس جمهوری برای سفری یک روزه به منظور بررسی مشکلاتی که پدیده گرد و غبار برای خوزستان ایجاد کرده است صبح امروز وارد این استان شد.

طبق اعلام قبلی مبنی بر سفر یک روزه حسن روحانی، رئیس جمهوری به استان خوزستان، صبح امروز رییس جمهور  با هیاتی از وزیران و مدیران مربوطه وارد این استان شد.این سفر پس از حوادث تلخ و نگران‌کننده قطع آب و برق در اهواز و 10 شهر دیگر در 3 نوبت طی ماه بهمن صورت گرفته و به منظور بررسی مشکلاتی است که پدیده گرد و غبار برای خوزستان و مردم آن ایجاد کرده است.

 طی دو ماه اخیر جلسات و برنامه‌های بسیاری برای یافتن راه‌حل این مشکلات برگزار شده است. بسیاری از مسئولان دولتی، وزرای نیرو و جهادکشاورزی، معاونان آنها، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون انرژی طی این مدت سفرهایی به استان داشته‌اند. در نهایت هم با ابراز ناراحتی مقام معظم رهبری از وضعیت این مناطق موجب برپایی جلسات اضطراری  شد و حال هم رئیس جمهوری به این استان سفر کردند.

رئیس جمهوری: دولت در کنار مردم خوزستان است

 وی  در بدو ورود، در محل فرودگاه اهواز در جمع خبرنگاران گفت: امروز به همراه چند وزیر به استان دلاور پرور خوزستان آمده‌ام تا مسائل ریزگردها را از نزدیک بررسی و دستورات لازم را صادر نمایم.

روحانی با اشاره به اینکه از هفته‌های پیش استان خوزستان و اهواز با مشکل ریزگردها روبرو بوده‌است، تصریح کرد: هر چند مشکل ریزگردها یک مشکل با سابقه است که مردم این استان را با مشکلات متعدد مواجه کرده است اما پدیده گرد و غبار در روزهای اخیر مشکلاتی چون قطعی برق و آب و ارتباطات را در خوزستان نیز به همراه داشته است که از روز اول مورد توجه دولت بوده و در این زمینه بررسی و برنامه ریزی نمودیم.

وی  در ادامه افزود: برای مدیریت کردن این موضوع تعدادی از وزیران را به استان فرستادیم تا مستقیما بر روند کارها و رفع مشکلات به وجود آمده نظارت و رسیدگی کنند.:در همان روز اول به معاون اول رئیس جمهوری دستور دادم که جلسه ستاد بحران را تشکیل دهد و دنبال کند که وی دو روز پیش گزارشی از اقدامات انجام شده اعلام کرد و به همین دلیل تصمیم گرفتم که شخصا از اقدامات انجام شده در استان بازدید کنم و اقداماتی که باید انجام شود را مورد بررسی قرار دهم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه امروز جلسه ویژه‌ای در اهواز برای مسئله ریزگردها تشکل می شود اظهار کرد: نتیجه جلسه را به اطلاع مردم خواهم رساند.طبق گزارشی که وزیر نیرو ارائه کرده است با اقدامات انجام شده طی روزهای اخیر پیش بینی شده است مردم اهواز و خوزستان دیگر شاهد قطعی آب نخواهند بود.

وی تصریح کرد: برای قطعی برق هم در حال تلاش هستیم ضمن اینکه کارهای‌های زیادی در حال انجام است که در آینده مردم با قطعی برق مواجه نشوند.برای مهار کانون‌های درون استانی ریزگردها برنامه ریزی های خوبی انجام شده که بخشی از آن آغاز گردیده است اما برای کانون هایی که مربوط به خارج از کشور است مثل عراق ،سوریه و عربستان اقدامات منطقه ای و بین المللی نیاز است.

رئیس قوه مقننه در پایان گفت: لازم است که از همه مسئولان استان از جمله نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار و علما و دیگر مسئولان که برای حل مشکلات مردم تلاش کرده اند تشکر نمایم.

وزیر نیرو: با نصب دیزل ژنراتور دیگر آب اهواز قطع نمی‌شود

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در حاشیه بازدید رئیس جمهوری و جمعی از وزرای دولت از تصفیه خانه شماره 2 اهواز و افتتاح پروژه تأمین برق اضطراری تأسیسات آب شرب، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به هیچ وجه دیگر در این زمینه مشکلی نیست و آب قطع نخواهد شد.

وی در ادامه افزود: دیزل ژنراتورها از گازوئیل استفاده می‌کنند؛ بنابراین با قراردادن دیزل ژنراتور در تصفیه خانه شماره دو اهواز  مخزن گازوئیل خواهیم داشت که اگر گاز و برق قطع شود این دیزل ژنراتورها می‌توانند با استفاده گازوئیل برق تولید کنند تا تصفیه خانه به فعالیت خود ادامه دهد.

وزیر نیرو با بیان اینکه این دیزل ژنراتورها نمی‌توانند دائما در مدار باشند، گفت:زیرا گازوئیل مصرف می‌کنند و گازوئیل یک سوخت گران است؛ بنابراین در اینجا از سیستم سوم گزاینجین Gas Engine استفاده می‌شود که دیزل ژنراتورهایی هستند که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. این دیزل ژنراتورها را شرکت آبفا سرمایه‌گذاری می‌کند.

وزیر نیرو در پاسخ به سؤال رییس جمهوری مبنی بر اینکه آیا دیگر آب مردم قطع نخواهد شد؟ گفت: به هیچ وجه دیگر در این زمینه مشکلی نیست و آب قطع نخواهد شد.

 در این سفر، وزیران اطلاعات، کشور، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، معاون اجرائی رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روحانی را همراهی می‌کنند و از جمله برنامه های سفر رئیس جمهوری به استان خوزستان بازدید از کانون ریزگردها در خوزستان، شرکت در نشست تخصصی بررسی این ریزگردها و بررسی راهکارهای خروج از این بحران و صدور دستورات اساسی وشرکت در شورای اداری استان از برنامه های سفر یک روزه رئیس جمهوری به این استان است.

 قابل توجه است که بدانیم، استان خوزستان از سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده اند 35 درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون های داخلی است.بر اساس مطالعات انجام شده مساحت کانون های فعال گرد و غبار در خوزستان 350 هزار هکتار است که با احتساب کانون‌های فرسایش بادی و بیابان‌ها به بیش از 800 هزار هکتار می رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن