نعمت‌زاده از مداخله در امور پتروشیمی‌ها عقب کشید؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اصرار برخی کارشناسان مبنی بر این‌که پتروشیمی‌ها باید زیزمجوعه صنایع باشند نه وزارت نفت، گفت: پتروشیمی صنعت است، اما ما درگیری‌های دیگری داریم، چه بهتر همان‌ زیزمجموعه وزارت نفت باشند ولی ما همکاری داریم.

به گزارش انرژی امروز، محمدرضا نعمت‌زاده درمورد علت حمایت خود از صنعت پتروشیمی با وجود این‌که مجتمع‌های پتروشیمی زیرمجموعه وزارت نفت هستند و نه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: پتروشیمی در تقسیم‌بندی بین‌المللی، صنعت است و شکی در آن نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به این امر که پتروشیمی، صنعت است، اظهار کرد: به همین دلیل وقتی کار بنده در وزارت صنایع تمام شد، آقای زنگنه وزیر نفت از بنده دعوت به همکاری در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی کرد و چون من وزیر صنعت بودم و ارتباط تنگاتنگ با پتروشیمی داشتم، گفتم می‌خواهم در این حوزه باشم و چند ماه طول می‌کشد که با نفت آشنا شوم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که با روزنامه «شرق» گفتگو می‌کرد، تصریح کرد: در هشت‌سالی که وزیر بودم، با توجه به این‌که مصرف‌کننده مواد اولیه پتروشیمی بودیم، با صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ارتباط تنگاتنگ داشتیم. آقای خسروتاج، که معاون بنده است، آن زمان مدیرعامل بازرگانی پتروشیمی بود. در این سمت معاون بنده آقای ناجی، با هم جلسات ماهانه داشتند که امور را با یکدیگر هماهنگ کنند. اکنون هم این جلسات مستمر را داریم. آن زمان من به‌عنوان وزیر صورت‌جلسات را می‌دیدم. بنابراین پتروشیمی ماهیتا و در قاعده بین‌المللی، صنعت است.

نعمت‌زاده با اشاره به این‌که در تقسیم‌بندی‌های داخلی به خاطر وجود وزارت نفت، پتروشیمی به این وزارتخانه سپرده شده است، گفت: در خیلی از کشورها وزارت نفت ندارند چون تولیدکننده نفت و گاز نیستند و آنجا کلا سخن از صنعت است. به خاطر این‌که شرکت ملی پتروشیمی در سال ۴٢ به‌عنوان شرکت فرعی شرکت نفت متولد شده و هنوز هم ادامه پیدا می‌کند، واحدهای پتروشیمی که دولتی بودند، کلا از نظر مالکیت و تامین مواد در اختیار وزارت نفت بودند، ولی از این طرف باز صنعت بودند.

وی افزود: حتی برای تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمان حضور بنده در پتروشیمی رخ داد، جواز تاسیس، پروانه سرمایه‌گذاری و… را باید از وزارت صنایع می‌گرفتیم. اکنون هم همین‌طور است. الحمدالله هم مشکلی نداریم و ترجیح می‌دهم به همین صورت ادامه داشته باشد چون بعضی‌ها از گذشته معتقد بودند پتروشیمی‌ها به وزارت صنایع منتقل شوند، اما گفتیم ما درگیری‌های دیگری داریم، چه بهتر همان‌جا باشند ولی ما همکاری داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: مرتب جلساتی در زمینه بازار، نوع مصرف و نوع نیاز داریم و جوازهایی صادر می‌کنیم. این ارتباط طبیعی بوده منتها چون واحدهای پتروشیمی از لحاظ سرمایه‌گذاری عمدتا بخش خصوصی شده‌اند، گرایش بیشتر به این طرف ایجاد شده تا خود وزارت نفت.

نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که یک واحد بخش خصوصی دیگر نه در مالکیت وزارت صنعت است و نه در مالکیت وزارت نفت، گفت: یک شرکت مثل بقیه واحدهای تولیدی است که به صورت خصوصی کارش را انجام می‌دهد و از لحاظ خوراک و مواد اولیه با وزارت نفت ارتباط دارد و از لحاظ عرضه، مشتری‌های پایین‌دستی و جواز به ما مربوط است. حتی ارز موردنیازشان برای سرمایه‌گذاری را ما تایید می‌کنیم و به بانک و صندوق می‌فرستیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن