ابرنفتکش دو میلیون بشکه‌ای در عراق لنگر انداخت

عراق تاسیسات جدید صادرات نفت را برای جبران کاهش تولید از میادین کرکوک راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» از بلومبرگ، دولت عراق اقدام به راه‌اندازی تاسیسات جدید صادرات نفت خام فراساحلی کرده است تا بتواند به افزایش انتقال دریایی نفت کمک کند و از سویی قادر باشد توقف صادرات را از خط لوله شمال کشور جبران کند،‌ صادرات این خط لوله به دلیل تنش عراق با دولت اقلیم کردستان متوقف شده است.  

روز دوشنبه ابرنفت‌کش کلویی، که می‌تواند حدود دو میلیون بشکه نفت را حمل کند، در سواحل جنوبی عراق در خلیج فارس لنگر انداخت.

جبار العیبی، وزیر نفت عراق هفته پیش گفته بود که صادرات نفت جنوب می‌تواند به روزی 200 هزار بشکه برسد تا کمبود صادرات میادین نفتی شمال کشور جبران شود.

عراق دومین صادرکننده نفت اوپک، به توافق کاهش تولید این سازمان پیوسته است.

اما این توافق باعث نشد که عراق توسعه ظرفیت تولید و فروش خود را متوقف کند، بلکه این کشور قصد دارد ظرفیت تولید خود را امسال به پنج میلیون بشکه در روز برساند. عراق در حال حاضر حدود 4.47 میلیون بشکه در روز از میان جنوبی خود تولید داشته و از طریق خلیج فارس آن را صادر می‌کند.

جعفر الطایی،‌ مدیر شرکت مانار ابوظبی که در عراق هم کار می‌کند؛ می‌گوید: «این تاسیسات جدید، به عراق کمک خواهد کرد تا صادرات خود را گسترش دهند».

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این تاسیسات بارگیری که به SPM معروف هستند، از ماه دسامبر کار خود را آغاز خواهند کرد اما فعلا با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند. الطایی می‌گوید: «دولت SPM را قبل از برنامه‌ریزی قبلی آن بهره‌برداری کرده تا بتواند صادرات کاهش یافته این کشور به دلیل نزاع در کردستان عراق را به میزان قبلی برساند».

شرایط ژئوپلیتیکی

عراق امسال توانسته است به طور متوسط روزانه 325 میلیون بشکه از نفت خام سبک و سنگین بصره را از طریق خلیج فارس صادر کند. نفت‌کش بزرگ کلویی قرار است ترکیبی از نفت خام سبک و سنگین عراق را بارگیری کند.

عراق پیش از این هم از SPMهای دیگری را در ترمینال‌های نفتی بصره و دو ترمینال دیگر خود در نزدیکی خورالامیه استفاده کرده است. SPM ها می‌توانند حدود 900 هزار بشکه در روز به تانکرها پمپاژ کنند اما زمان لازم برای لنگرانداختن و لنگرکشیدن، ‌ظرفیت موثر آن‌ها کاهش می‌دهد.

محاسبات بلومبرگ نشان می‌دهد که در سال 2015 سه SPM قدیمی به طور متوسط 480 هزار بشکه در روز بارگیری کرد‌ه‌اند.

SPMها عراق را قادر می‌سازنند نفت خام را بدون نیاز به بارانداز به کشتی منتقل کنند. عراق سواحل محدودی دارد، که در جنوب به کویت و در شرق به ایران محدود شده است، و این کشور فضای کمی برای پهلو گرفتن کشتی‌ها دارد. آب‌های کم عمق آن نیز برای بارگیری تانکرهای بزرگ مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

هفته گذشته نیروهای دولت مرکزی عراق با نیروهای اقلیم خودمختار کردستان در کرکوک درگیر شدند.

از این رو بعد از این‌که نیروهای فدرال توانستند میادین نفتی کرکوک را از پیشمرگه‌های کرد بازپس بگیرند، بسیاری از نیروهای امنیتی و کارگران این میادین کار خود را متوقف کردند. و به این طریق تولید نفت از این منطقه متوقف شد.

روز دوشنبه مجموع تولید نفت از کرکوک و مناطق مجاور کردستان از 213 هزار بشکه روز یکشنبه به 254 هزار بشکه رسید. عراق روزانه نزدیک به 600 هزار بشکه از میادین کرکوک و اقلیم کردستان نفت صادر می‌کند و این صادرات از طریق خط لوله جیهان در ترکیه و دریای مدیترانه صورت می‌گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن