تشکیلات نظام تعمیرات می خواهیم
مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت با انتقاد از فقدان نظام نگهداری و تعمیرات، درمورد علت وقوع حوادث پیدرپی در صنعت پتروشیمی، اظهار کرد: تکنولوژیهای تخمین خرابی قبل از اتفاق، مربوط به 30 سال قبل است.
علیرضا اصلعربی در گفتگو با خبرنگار پالایش و پتروشیمی انرژی امروز، با تاکید بر اینکه «هیچ شرکتی نیست که علاقهمند نباشد تولید محصولات، بیحادثه و بدون دغدغه انجام شود»، افزود: اما متاسفانه روشهای کار پیشبینانه و پیشگیرانه نیست؛ چراکه ما از تکنولوژیهای سنتیمان هنوز عبور نکردهایم.
وی با تاکید بر اینکه «تکنولوژیهای تخمین خرابی، قدیمی هستند»، گفت: هماکنون برنامههای تجزیه و تحلیلی وارد بازار شدهاند که مرتب سیستم را بهروزرسانی میکنند و از روشهایی چون قابلیت اطمینان استفاده میشود؛ از تکنولوژیهای تحلیلی روز که دارای استاندارد، دانش، مهندسیشده و از ظرفیت توان اجرایی تعمیرات بالاتر هستند بهره نمیبریم.
مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت با تاکید بر اینکه «با وجود دسترسی به استانداردها، هیچ الزام قانونیای برای اجرا وجود ندارد»، گفت: هم بخش دولتی و هم بخشخصوصی از این امر بهره کافی را نبردهاند؛ اگر بخواهیم نهادی مشکل کنونی را حل کند باید از الگوهای مشابه در دنیا استفاده کنیم. به عنوان مثال نروژ دو نهاد دولتی و غیردولتی دارد. یک نهاد در وزارت انرژی و یک نهاد خارج از بدنه وزارتخانه به عنوان نهاد رگولاتوری برای پایش امنیت کار فعل هستند.
اصلعربی تصریح کرد: شرکت دولتی مقررات را تبیین میکند و نهاد ثالث غیردولتی بیرونی به نام PSA، شرکتها را پایش میکند و کمک حال دولت و شرکتها است. اگر میخواهیم در کشور فضای بهتر از روز و سالهای قبل داشته باشیم، سه کار اساسی باید همزمان انجام شود.
وی با تاکید بر لزوم تبیین نظام نگهداری و تعمیرات مانند نظام مهندسی در کشور، گفت: متاسفانه در کشور برای نگهداری و تعمیرات، نظامی مهندسی شده تعریف نشده است.
باید تشکیلات نظام تعمیرات داشته باشیم
مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت در پاسخ به این پرسش که «متولی ایجاد نظام مهندسی نگهداری و تعمیرات کیست؟»، با تاکید بر اینکه «ایجاد تشکیلات نظام تعمیرات، یکی از کارهای بر زمینمانده کشور است»، گفت: باید از نهادهای بیرونی مانند انجمنها به عنوان مولد ایده و دانش اولیه کار کمک گرفت. لازم است که نظام تعمیرات تشکیلاتی داشته باشیم.
اصلعربی با تاکید بر اینکه تمام مجموعهها نیاز به الزام دولتی برای بهکارگیری نظام تعمیرات، دارند، گفت: علت این امر که تاکید دارم دولت نظام تعمیرات را تعریف نکند، این است که دولت از ظرفیت مطلوب برای بهرهگیری از دانش روز برخوردار نیست، ممکن است دولت بخواهد مشاوران این کار را انجام دهند اما تجربه ثابت کرده است بدین ترتیب، مقوله تعمیرات به مرور زمان به روز نخواهد شد.
وی با تاکید براینکه در حوزه نظام تعمیرات نیز مانند نظام مهندسی باید آزمون برقرار شود، گفت: یکی از دلایل وقوع حادثههای بزرگ در کشور، نبود ظرفیت برای تربیت نیروهای متخصص است؛ شاهد هستیم که بدنه پیمانکار به راحتی وارد بدنه صنعت نفت میشود؛ تا سالها قبل کسی نمیتوانست در صنعت نفت با سابقه کمتر از 10 سال دست به کاری بزند اما هم اکنون پیمانکاری از بیرون آمده با ادعای بازنشستگی در صنعت و 50 سال سابقه کار ساختگی، بر این امر صحه گذاری نشده است. سابقه وی شفاف نیست درحالیکه ما در سیستم دولتی خودمان افراد را می شناختیم و اشخاص گرید سازمانی داشتند.
مدیرکل راهبری نظام نگهداری و تعمیرات وزارت نفت با تاکید بر اینکه «علاوه بر نظام مهندسی نیاز به نظام ضوابط دولتی هم داریم»، گفت: نیاز به چنین نظامی حال به اسم رگولاتوری داریم که الزامات و حداقلها را برای بهکارگیری نظام مهندسی تعمیرات تعریف کند درحالیکه درصدد نوشتن نظامنامه نباشد.
اصلعربی در پاسخ به این پرسش که «آیا انجمنهای صنفی نیز باید در تبیین نظامنامه تعمیرات دخیل باشند؟»، گفت: انجمنهای علمی، ذاتا انجمنهای تولید دانش و علمی هستند، تشکیلات برای تعریف الزامات اجرایی ندارند و حتی ساختار آنها زیر نظر وزارت نفت است؛ انجمنهای صنفی، نیز صنفی هستند و جنس صنعتی دارند، درحالیکه نظام مهندسی بایدمستقل باشد.
وی افزود: ابتدا نیاز، باید تعریف شود و بعد ببینیم کدام بخش توسط چه کسی تعریف شود. در بخش تدوین دانش نگهداری و تعمیرات انجمنهای علمی اصلح هستند و در بکارگیری آن، انجمنهای صنفی اصلح هستند اما هیچکدام تجربه تبیین نظام نت را ندارند.