تفاهم با توتال، شل و پتروناس

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از افزایش تولید میدان نفتی آزادگان جنوبی به 51 هزار بشکه و امضای تفاهمنامه با توتال، شل و پتروناس خبر داد.

به گزارش خبرنگار نفت «انرژی امروز»، سید نورالدین شهنازی‌زاده امروز در نشست خبری گفت: تولید در میدان آزادگان جنوبی در ابتدا ۳۳ هزار بشکه در روز بود. در سه مرحله 6000 بشکه افزایش تولید داشتیم که هم‌اکنون میزان تولید روزانه ۵۱هزار بشکه است‌.

وی با بیان اینکه «توسعه میدان آزادگان جنوبی به صورت پله‌ای صورت می‌گیرد»، افزود: درصددیم تولید از این میدان را تا پایان سال به ۸۵ هزار بشکه در روز،  تا پایان اردیبهشت 96 به ۱۱۰ هزار بشکه در روز و در نهایت به ۳۲۰ هزار بشکه در روز برسد.

مدیرعامل متن همچنین درباره پروژه یاران شمالی گفت که توسعه این میدان نفتی به صورت بیع متقابل به واسطه شرکت صنعت نفت و گاز پرشیا (وابسته به ستاد اجرایی امام) اجرا شده است.

وی از دستیابی میدان یاران شمالی به هدف اولیه تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه خبر داد و گفت: می‌خواهیم این رقم را تا ۳۵ هزار بشکه در روز افزایش دهیم.

شهنازی‌زاده همچنین اعلام کرد: هدف‌گذاری شده در یاران جنوبی نیز روزانه ۲۵ هزار بشکه و در طرح زودهنگام و تا پایان اردیبهشت روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت تولید شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه «میادین نفتی منطقه غرب کارون ۶۷ میلیارد بشکه نفت درجا دارد»، گفت: هدف‌گذاری شده تولید را در یادآوران به ۱۸۵ هزار بشکه در روز برسانیم.

مدیرعامل متن در ادامه از آخرین وضعیت قراردادهای جدید نفتی در میادین غرب کارون خبر داد و گفت: در قالب تفاهمنامه توتال فرانسه مطالعات میدان آزادگان را در دست گرفته است. اینپکس ژاپن نیز مطالعات آزادگان را که از ۱۰ سال قبل آغاز کرده که به صورت تکمیلی انجام می‌دهد. شرکت شل هم در زمینه مطالعات آزادگان تفاهمنامه شش‌ماهه امضا کرده است.

به گفته وی، شرکت پتروناس مالزی هم برای مطالعات اولیه آزادگان تفاهمنامه امضاء کرده است.

شهنازی‌زاده با بیان اینکه «در میدان دارخوین نیز روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود»، افزود: با درنظر گرفتن ظرفیت غرب کارون و میدان آذر، ظرفیت تولید نفت مجموع میادین به ۵۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. درحل حاضر، ظرفیت تولید منطقه غرب کارون و آذر ۳۲۰ هزار بشکه است که تا پایان سال به ۳۶۰ هزار بشکه می‌رسد.

وی درباره میدان گازی کیش هم گفت: ظرفیت گاز درجا میدان گازی کیش نیز ۶۶ هزار میلیارد فوت‌مکعب و ۷۲۶ میلیون بشکه میعانات گالری است. هدف‌گذاری تولید روزانه ۵۵۰ هزار میلیون فوت‌مکعب در روز در فاز اول است.مدیرعامل متن اعلام کرد: با شرکت شل تفاهم نامه برای مطالعه این میدان گازی امضا کرده‌ایم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن