آمانو با تیلرسون در باره برجام گفت‌وگو کرد

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای گفتگو با مقامات دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، درباره توافق اتمی ایران در واشنگتن به سر می‌برد.

به گزارش «انرژی امروز» آمانو روز پنج‌شنبه با رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا، دیدار و درباره برجام گفتگو کرد. تیلرسون پیش‌تر خواستار «بررسی کامل» این توافق شده بود.

ترامپ برجام را «بدترین توافق» عنوان کرده است؛ بر اساس این توافق، ایران در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با برنامۀ اتمی خود، بخشی از فعالیت‌های اتمی‌اش را به حال تعلیق درآورده است.

آمانو بارها در حمایت از این توافق سخن گفته و آن را «دستاوردی ویژه» خوانده است.

از سوی دیگر ترامپ که در تاریخ اول بهمن 1395 قدرت را در اختیار گرفت، مدعی شده است می‌خواهد «نظارتی آن‌قدر شدید به این توافق داشته باشد تا آن‌ها (ایرانی‌ها) شانسی نداشته باشند.»

آمانو پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود که «در اولین فرصت ممکن» بتواند با مقامات دولت ترامپ درباره این توافق گفتگو کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌صورت فصلی گزارش‌هایی درباره برنامه انرژی اتمی ایران منتشر می‌کند؛ آژانس هفتۀ گذشته در تازه‌ترین گزارش فصلی خود درباره ایران گفت ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به‌اندازۀ نیمی از مقدار توافق شده در برجام است.  

ایران و گروه 1+5 در تیرماه 1394 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند؛ این توافق از 26 دی‌ماه همان سال اجرایی شد.

تاکنون همه گزارش‌های منتشره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر فعالیت‌های اتمی ایران نظارت دارد، حکایت از پایبندی کامل تهران به تعهدات خود در برجام داشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن