پذیرش توافق اوپک به معنی سهمیه‌بندی نیست

سرپرست امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت گفت: اوپک هدف ایران برای رسیدن به تولید روزانه ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار بشکه در روز را پذیدفته و ما تفاهم کردیم اما این مساله به معنی سهمیه‌بندی تولید نفت ایران نیست.

به گزارش خبرنگار نفت «انرژی امروز»، بهروز بیک علی‌زاده صبح امروز در کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی که از سوی سازمان مطالعات و بین الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: ایران توافق کرده است زمانی تولید را کاهش دهد که به رقم تولید ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار بشکه در روز برسد و این رقم بالاترین میزان تولید نفت ایران در ۲۰ سال گذشته است.

او افزود: با این وجود این تفاهم به معنی سهمیه‌بندی نیست. ما زمانی سهمیه‌بندی می‌کنیم که بتوانیم به میزان دلخواهمان نفت تولید کنیم.

او با تاکید بر اینکه کسانی باید تولیدشان را از بازار بیرون ببرند که باعث برهم ریختن نظم بازار شدند گفت: هم‌اکنون تمام اعضای اوپک تولید نفت را کاهش دادند غیر از ایران که روزانه ۹۰ هزار بشکه تولید را افزایش می‌دهد.

بیک علی زاده ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ قیمت نفت از بیش از ۱۰۰ دلار نزول کرد و در سال ۲۰۱۶ به کمتر از ۴۰ دلار رسید و تولید نفت به دلیل تحریم‌ها کاهش یافت. در همان موقع صادرات نفت عراق به ۳ میلیون بشکه در روز و تولید نفت عربستان به بیش از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

او افزود: در سال ۲۰۱۵ نیز صادرات نفت عراق به بیش از ۴ میلیون بشکه در روز و صادرات نفت عربستان به ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید. 

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تولید نفت عربستان بدین شکل افزایش یافت؟ گفت: مسوولان عربستان می‌گفتند که برای خروج شل اویل از بازار این کار را می‌کنند در حالی که صحت ندارد. زمان مذاکرات برجام ۲۲ نوامبر وزیر انرژی عربستان در وین به کری گفته بود که به قدری قیمت نفت را پایین می‌آوریم که شما با ایران در شرایط خوب تفاهم کنید.

سرپرست امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت گفت: با ادامه روند کاهش قیمت نفت ذخایر عربستان تا چندسال دیگر تمام می‌شد و  به دلیل خرید تجهیزات نظامی هم بار سنگینی بر دوش عربستان تحمیل شده بود.

او ادامه داد: هنگامی که مقرر شد تولید نفت کاهش یابد اعلام کردیم برنامه ما مشخص است و باید به تولید ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار بشکه در روز برسیم.

بیک علی زاده گفت: جلسه ۱۷ آوریل به دلیل حضور پیدا نکردن ایران برگزار نشد. پس از آن دبیرکل اوپک، نمایندگان کشورهای الجزایر و ونزوئلا به ایران آمدند و در پاسخ گفتیم که استراتژی ما مشخص است. 

او اظهار کرد: در سپتامبر ۲۰۱۶ همه به این نتیجه رسیدند که حداکثر تولید اوپک باید ۳۳ میلیون بشکه در روز باشد و ایران اعلام کرد که تولید را کاهش نمی‌دهد.

سرپرست امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت گفت: اوپک هدف ایران برای رسیدن به تولید روزانه ۳ میلیون و ۹۷۵ هزار بشکه در روز را پذیدفته و ما تفاهم کردیم اما این مساله به معنی سهمیه‌بندی تولید نفت ایران نیست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن