سد گتوند؛ افتخاری که بحران شد

نماینده مردم شوشتر و گتوند درمجلس شورای اسلامی، گتوند، گفت: انباشت نمک در دریاچه پشت سد گتوند که حدودا ۹۰ کیلومتر است یکی از خطرات بسیار بزرگی است که از گتوند تا شوشتر و خرمشهر را با خطر محیط زیست تهدید می‌کند.

به گزارش انرژی امروز، سهراب گیلانی در نشست علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: وزارت نیرو از وزارت نفت اهمیت بیشتری دارد، عمده پیشرفت‌ها و زیرساخت‌های آب و برق می‌تواند جواب دهنده باشد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین ضعف موجود در کشور در زمینه بحث مدیریت آب است، گفت: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی به‌صورت قوی و جدی مدیریت آب را ندیدم که بتواند مدیریت و معضل موجود را اصلاح کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اینکه انتظار داریم از وزیر پیشنهادی تا به موضوع مهم مدیریت آب بپردازد، ادامه داد: یکی از اثرات نامطلوب مدیریت وزارت‌ نیرو در گذشته این بوده که سد عظیم گتوند را احداث کرده‌ و به‌عنوان یکی از افتخارات ایران اجرا شد که امروز به‌عنوان یکی از بحرانی‌ترین مسئله آبی در استان خوزستان است، بیش از 7 میلیون تن نمک در پشت سد گتوند با آب حل شده است.

وی افزود: انباشت نمک در دریاچه پشت سد گتوند که حدودا 90 کیلومتر است، یکی از خطرات بسیار بزرگی است که از گتوند تا شوشتر و خرمشهر را با خطر محیط زیست تهدید می‌کند، باید وزیر پیشنهادی نسبت به این موضوع توجه خاصی داشته باشد و امروز انتظار من این است این  برنامه را بیان کنند که چگونه نمک وارده در پشت سد گتوند مانند یک بمب ساعتی آماده انفجار است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه انتظار من این است که به‌صورت دقیق مسئله سد گتوند مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: بسته ایجاد اشتغال و رفع بیکاری توسط وزارت نیرو در بین برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود نداشت، با توجه به اینکه وزارت نیرو نقش بسیار فراوانی در زیرساخت‌های ایجاد اشتغال دارد.

نماینده مردم شوشتر و گتوند درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد و به مدیریت آب برمی‌گردد نابرابری و گاهی ظالمانه بودن برخی از رفتارها با کشاورزان است، در حوزه انتخابی من گاهی 7برابر قیمت از کشاورزان آب بهاء گرفته می‌شود که رفتاری نادرست و ناسالمی است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به اینکه در برخی از موارد مشاهده می‌کنیم که دو نوع برق و توسط  دو دستگاه از کشاورزان پول دریافت می‌شود، ادامه داد: این همان مدیریت برهم ریخته‌ای است که وزیر پیشنهادی آن را مورد توجه قرار دهند، بعضا در برخی مناطق  70 درصد زندگی مردم  بر محور کشاورزی است که مهم ترین بخش کشاورزی تامین آب مورد نیاز است که در آنجا نیز مورد بی‌توجهی قرار میگیرند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مدیریت آب یکی از مسائل اساسی، راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که باید مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: مدیریتی هوشمند و مدیریتی که توجه لازم را به‌کار کارشناسی نه مسائل سیاسی یا مسائل دیگری داشته باشد ، مدیریت توانمند و کارا؛ نه مدیری که 10 تا 14 سال بر منابع آبی بنشیند و امروز خود را مالک مسائل بداند مورد نیاز است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن