با تشدید مجازات نمی‌توان از محیط زیست حفاظت کرد

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با انتقاد از اینکه دستگاه ها به وظایف خود درحفاظت از محیط زیست توجه نمی‌کنند، گفت: با تشدید مجازات ها و تصویب قوانین جدید در برخورد با تخلفات محیط زیستی معجزه‌ای رخ نمی‌دهد.

محمودصادقی، درخصوص اظهارات دادستان تهران مبنی بر قانونگذاری برای برخی جرائم محیطی زیستی درحد افساد فی‌الارض، گفت: عدم موفقیت درمقابله با تخلفات محیط زیستی به دلیل بی توجهی به اجرای قوانین فعلی است و مشخص نیست که بتوان تنها با تشدید مجازات ها و قانونگذاری های جدید با متخلفان درحوزه محیط زیست برخورد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شیمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: اگر درشرایط فعلی دستگاه های ذی ربط مانند سازمان محیط زیست و قوه قضاییه از محیط زیست به درستی مراقبت کرده و با متخلفان مستحکم برخورد کنند می توان از تخریب ها درحوزه منابع طبیعی جلوگیری کرد بنابراین مهم ترین مشکل درعدم موفقیت برای حفاظت از محیط زیست اجرایی نشدن کامل قوانین توسط دستگاه ها است.

وی با تاکید براینکه با تشدید مجازات و قانونگذاری های جدید نمی توان به حفاظت از محیط زیست امیدوار بود، تصریح کرد: متاسفانه قوانین فعلی درحوزه محیط زیست به درستی اجرا نشده و مسئولان تصور می‌کنند می توان با تصویب قوانین جدید در برخورد با متخلفان حوزه محیط زیست معجزه کرد این درحالی است که به بحث پیشگیری از وقوع تخلف هیچ توجهی نمی شود.

صادقی با اشاره به اینکه تلقی افساد فی الارض برای برخی جرایم دارای مفهوم خاصی است، گفت: برای جرایم این چنینی درقانون مجازات اعدام درنظرگرفته شده است، بنابراین استفاده از اینگونه مجازات ها برای مقابله با متخلفان درحوزه محیط نمی تواند در رسیدن به هدف موفقیت آمیز باشد اما به طورحتم می توان با اقدامات پیشگیرانه و الزام سازمان های دولتی به انجام تکالیف خود انتظار کاهش تخلفات درحوزه منابع طبیعی و حفاظت ازمحیط زیست را داشت.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با نگاه مجازات گرایانه نمی توان از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد، گفت: مهم ترین راه حل برای این موضوع بحث پیشگیری و توجه به انجام تکالیف از دستگاه های ذی ربط است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن