ناتوانی کارشناسان در تحقیق درباره فوکوشیما

با وجود گذشت شش سال از حادثه فوکوشیما کارشناسان اذعان می‌کنند که به دلیل سطح بالای تشعشعات در در راکتورهای نیروگاه، آنها قادر نیستند تحقیقات لازم را انجام دهند.

به گزارش «انرژی امروز»، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، شرکت ژاپنی که مسئول پاکسازی نیروگاه فوکوشیما است، اذعان کرده است که تلاش‌های آنها برای بررسی این تاسیسات به دلیل سطح بسیار بالای تشعشعات به طور مکرر به شکست می‌انجامد حتی ربات‌هایی که برای انجام تحقیقات وارد راکتورهای نیروگاه می‌شوند پس از مواجهه با تشعشعات از کار می‌افتند.

در 11 مارس 2011 وقوع یک زلزله مهیب و در پی آن سونامی در منطقه سبب شد تا آب وارد نیروگاه و  راکتورهای آن شود ، این اتفاق سبب از کار افتادن سیستم‌های خنک کننده راکتورها و در پی آن نشست مواد رادیواکتیو شد. بیش از این 10 هزار نفر از ساکنان منطقه مجبور به ترک خانه هایشان شدند. مشکلات روحی و روانی فراوان و اختلال استرس پس از حادثه نیز در میان افرادی که منطقه را پس از حادثه ترک کردند، مشاهده می‌شود.

برآورد می شود احتمالا 60 تن سوخت سمی در جریان این حادثه از راکتورها نیروگاه فوکوشیما نشت کرده است. شرکت برق هسته ای توکیو(تپکو) به عنوان اپراتور این نیروگاه موظف است تا میزان دقیق نشست مواد سمی را پیش از آغاز پاکسازی فوکوشیما مشخص کند.

سطح تشعشعات در راکتورها به قدری بالاست که هیچ انسان و موجود زنده ای قادر به تحمل آن نیست، از این رو کارشناسان و مهندسان از ربات هایی عقرب شکل مجهز به دوربینهای پیشرفته برای بررسی میزان خسارات و وضعیت راکتورها استفاده می کنند اما حتی این ربات ها هم نمی توانند در برابر تعشعات دوام بیاورند. آخرین رباتی که به یک راکتور در فوکوشیما فرستاده شد پنج برابر زودتر از زمان مورد انتظار از کار افتاد. ارزیابی ها اینگونه بود که ربات فرستاده شده بتواند در برابر 73 سیورت از تشعشع مقاومت کند اما سطح تشعشات ثبت شده در راکتور حدود 530 سیورت ثبت شده است.

تنها یک دوز از یک سیورت کافی است تا فرد در معرض قرار گرفته را دچار بیماریهای ناشی از قرار گرفتن در برابر تشعشع کند. پنج سیورت نیز می تواند یک انسان را در طول یک ماه بکشد.

وزارت صنعت ژاپن در ماه دسامبر 2016 برآورد کرد که خسارات ناشی از حادثه فوکوشیما که بزرگترین فاجعه هسته‌ای پس از چرنوبیل است، حدود 20 تریلیون ین، برابر با 142 میلیارد یورو باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که این حادثه قابل پیشگیری بوده است اما شرکت تپکو اقدامات ایمنی لازم را انجام نداده بود و این امر سبب شده تا این شرکت و دولت ژاپن هدف اتهام قرار بگیرند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن