فرا رسیدن بهار سبز زاهدان با گاز

پروژه گازی زاهدان باعث شد بخشی از گازی که قرار است از خط هفتم سراسری از استان سیستان و بلوچستان عبور کند، با توقفی کوتاه در ابتدا به زاهدان و سپس به منازل سایر شهرهای این استان برسد.

به گزارش خبرنگار گاز «انرژی امروز»، پروژه گازی زاهدان که پروژه‌ای ملی است، با وجود فراز و فرودهای بسیاری که داشت، سرانجام با منابع داخلی شرکت ملی گاز و به خاطر تعهدی که این شرکت به مردم استان سیستان و بلوچستان داشت، بسیار زودتر از برنامه‌ریزی‌ها، قبل از پایان سال‌، با حضور مسئولان عالی‌رتبه کشور افتتاح شد.

بر همین اساس، سوخت پاک نیز به زود ی د ر اختیار هموطنان عزیزمان د ر شرقی ترین استان کشور قرار خواهد گرفت که بنا به گفته رئیس جمهوری، توجه د ولت به زوایای مختلف رفاه، آسایش و امنیت ملی را د ر سراسر کشور خاطرنشان می‌کند.

داستان گازرسانی به زاهدان در سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین استان محروم از گاز، داستانی به بلندای خط لوله‌اش (۲۶۲ کیلومتر خط لوله از ایرانشهر تا زاهدان) دارد. گرچه بنابه دلایل متعدد و کارشکنی طرف های خارجی، صادرات گاز به پاکستان در نیمه راه متوقف شد و عملیات اجرایی تنها 30 کیلومتر از خط لوله صلح ایران به پاکستان انجام شد، اما این پروژه باعث شد بخشی از گازی که قرار است از خط هفتم سراسری از استان سیستان و بلوچستان عبور کند، با توقفی کوتاه در ابتدا به زاهدان و سپس به منازل سایر شهرهای این استان برسد.

این استان با وجود گذشت نیم قرن از وجود گاز در کشور، هنوز نتوانسته از این نعمت خدادادی، برخوردار شود. دولت یازدهم عزم خود را جزم کرد و به مردم این استان قول داد که هموطنان سیستان و بلوچستان نیز از این نعمت خدادادی بی بهره نمانند.

تحقق وعده های دولت مردان این مرز و بوم به وقوع پیوست؛ وعده‌هایی که این بار با همت، تلاش و پشتکار کارکنان شرکت ملی گاز ایران و با پیگیری های ویژه معاون وزیر نفت، تحقق یافت.

این پروژه که به عقیده بسیاری از کارشناسان، پروژه بسیار عظیمی است که با تلاش و همیاری کارگران و کارکنان شرکت ملی گاز ایران به ثمر نشسته، مصداق بارز تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی کارگرانی است که از دل و جان در بیابان‌های این استان به کار مشغولند و نیز تلاش مجدانه مدیران برای اتمام این پروژه عظیم در زمان مقرر.

یک بازدید کوتاه از مراحل لوله‌گذاری، جوشکاری و …. در طول مسیر دشوار و سخت‌گذر خط انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان، کاملاً نشان می‌دهد که مهندسان، کارشناسان، تکنیسین‌ها، کارگران و …. شرکت ملی گاز در شرایطی سخت و دشوار، چگونه غیرت وحمیّت ایرانی را در این پروژه به نمایش گذاشته‌اند. 

این امر در سخنان مهندس عراقی، معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز کاملاً مشهود است که با اشاره به اهمیت انجام تعهدات صنعت گاز بر این موضوع تاکید می کند و بر این باور است که زمانی اعتماد مردم به دولت، جلب می شود که مسئولان به آنچه وعده می دهند، عمل کنند.

در همین راستا او با اشاره به قول اخیر رئیس جمهور مبنی بر گازرسانی به سیستان و بلوچستان، خاطرنشان می کند: «در حال حاضر برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان عزم خود را جزم کرده ایم. اهمیت این موضوع آنقدر بالاست که حتی به قیمت تعطیلی انتقال گاز در تمام پروژه های کشور، خط انتقال گاز به زاهدان را به سرانجام خواهیم رساند.»

حدود نیمی از خانوارهای سیستان و بلوچستان شهرنشین و حدود 50 درصد نیز روستانشین هستند و براساس برنامه ریزی های انجام شده، با اتصال زاهدان به شبکه سراسری گاز، ١۵٠ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، گازدار شده و ١٠ هزار انشعاب نیز نصب می شود.

در واقع، می‌توان گفت که بر اساس برنامه‌های تعریف‌شده، با اتصال زاهدان به شبکه سراسری گاز، در مجموع، یک هزار و ٢٠٠ کیلومتر شبکه گاز در شهر زاهدان اجرا و ۱۲۰ هزار خانوار از مزایای گاز برخوردار می شوند.

این همه در حالی است که با اجرای طرح های گازرسانی تعریف شده در سطح استان، شاهد ایجاد یک‌هزار شغل جدید نیز در این استان خواهیم بود. به همین منظور و برای بالا رفتن آمادگی و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد، شرکت ملی گاز ایران و جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان، قراردادی در زمینه آموزش جوانان فارغ التحصیل بومی به امضا رساندند.

شایان ذکر است، طرح جامع آموزش و تربیت نیروی کار بومی مورد نیاز توسعه صنعت گاز در سیستان و بلوچستان با هدف تربیت نیروهای انسانی متخصص در زمینه های بهره برداری از تجهیزات، تعمیرات و نگهداری، نصب و سرویس ادوات گازرسانی، لوله کشی گاز خانگی و تجاری اجرا خواهد شد. بدین ترتیب ضمن ایجاد زمینه  رفاه و آسایش برای مردم منطقه، بستر مناسبی نیز برای توانمندسازی جوانان فراهم خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس آمار و ارقام اعلام‌شده، با گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، افزون  بر بخش خانگی، به بخش های نیروگاهی و صنایع نیز گازرسانی می شود و با تحقق برنامه های گازرسانی، از مصرف سوخت مایع جلوگیری می شود که علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، در کاهش آلودگی محیط زیست نیز آثار چشمگیری مشاهده خواهد شد.

گفتنی است که همزمان با افتتاح این خط در بهار سال آینده و گازرسانی به زاهدان، عملیات اجرایی ساخت خط لوله گاز ایرانشهر به چابهار نیز آغاز می‌شود و این خط لوله افزون بر گاز مردم چابهار، می‌تواند گاز پتروشیمی مکران را نیز تامین کند.

در پایان یادآور می‌شود، مشکلات این پروژه و تأمین مالی آن، اگرچه به سختی، ولی به خوبی رفع شد. تأمین مالی پروژه گازرسانی به زاهدان با استفاده از منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران انجام شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن