رکورد CO2 دنیا شکسته شد

سطح دی‌اکسید کربن دنیا در سال 2016 رکورد زد.

سازمان ملل متحد، روز دوشنبه اعلام کرد که مقدار دی‌اکسید کربن اتمسفر در سال 2016 با سرعتی رشد کرده است که در میلیون‌ها سال گذشته بی‌سابقه بوده است. از این رو این میزان دی‌اکسید کربن باعث بالا رفتن 20 متری سطح آب اقیانوس‌ها شده و دمای کره زمین را 3 درجه افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل «انرژی امروز» بر اساس اعلام پژوهشنامه سالانه گازهای گلخانه‌ای سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد، WMO غلظت اتمسفری دی‌اکسید کربن، اصلی‌ترین گاز گلخانه‌ای تولیدی توسط بشر، از 403.3 قسمت در میلیون ppm گذشت. بر همین اساس سطح دی‌اکسید کربن در سال 2015 برابر با 400.0 پی‌پی‌ام بود.

این سرعت رشد 50 درصد سریع‌تر از سرعت آن در 50 دهه گذشته بوده و باعث شده است سطح گازهای گلخانه‌ای دنیا نسبت به میزان آن قبل عصر صنعتی شدن 45 درصد بیشتر شود.

در گزارش WMO آمده است که امروزه غلظت تقریبا 400 پی‌پی‌ام CO2 از میزان تغییرپذیری طبیعی مشاهده شده در صدها هزار سال بیشتر است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که اجلاس آتی وزاری محیط زیست در شهر بن بسیار ضروری بوده و این وزرا قرار است رهنمودهای لازم برای توافق سال 2015 پاریس را با امضای 195 کشور تهیه نمایند.

WMO می‌گوید انتشارات انسانی CO2 از منابعی چون احتراق زغال سنگ، نفت، سیمان و جنگل‌زدایی است که در سال 2016 به رکوردی تامل‌برانگیز رسید و از سویی پدیده النینو هم باعث شد که سطح CO2 بیشتر افزایش یابد.

در پژوهشنامه WMO آمده است «در طی این مدت، دمای متوسط جهان 2 تا 3 درجه بیشتر گرم شده، صفحات یخ گرینلند و غرب جنوبگان، ذوب شده و حتی یخ‌های مناطقی از شرق جنوبگان هم در حال ذوب شدن هستند. این امر باعث می‌شود سطح آب دریا 10 تا 20 متر بالا می‌رود».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن