کاهش ذخیره نفت بر رویVLCCها
تعداد کشتیهای نفتکش غولپیکر (VLCC) که به ذخیره نفت مشغول هستند به آهستگی روبه کاهش نهاده است.
به گزارش انرژی امروز، بر این اساس در پایان فوریه 2017 میلادی 45 فروند نفتکش VLCC برای ذخیره نفت به کار گرفته شده بودند. این در حالی است که در فاصله ماههای جولای 2016 و ژانویه 2017 میانگین تعداد VLCCهایی که به ذخیره نفت مشغول بودند برابر با 52 فروند بوده است.
در این میان بااینکه ذخیره نفت ایران بر روی VLCC از چند ماه پیش به این سو به سرعت روبه کاهش گذاشت، اما در ماه فوریه افزایش ذخیره نفت سایر کشورهای تولیدکننده بر روی کشتیهای نفتکش غولپیکر، کاهش ذخیره ایران را جبران کرد.
با وجود این تحولات، ذخیره نفت بر روی VLCCها همچنان چشمگیر است به گونهای که نزدیک به 6.5 درصد از ناوگان جهانی نفتکشهای غولپیکر برای ذخیره نفت بکار گرفته شده است. موسسه گیبسون پیش بینی میکند که روند کاهش ذخیرهسازی نفت بر روی این کشتیها ادامه یابد.
گیبسون در گزارش خود آورده است که کاهش ذخیره سازی نفت بر روی خشکی نیز یکی دیگر از عواملی است که ذخیره نفت بر روی کشتیهای نفتکش را در شرایط کنونی غیر جذاب میکند.
در گزارش گیبسون آمده است: گرچه تصمیم اوپک (برای کاهش تولید نفت) موجب افزایش قیمت جهانی نفت می شود، اما کاهش ذخیره نفت در خشکی و کاهش قیمت های آتی نفت، ذخیره نفت بر روی دریا را به امری پر ریسک تبدیل میکند.
گیبسون در گزارش خود از بازار نفتکش ها اشاره کرد: از آنجائیکه خاورمیانه بزرگترین بازار استفاده از VLCCها در جهان است کاهش صادرات نفت خام در زمانیکه سرعت رشد ناوگان کشتیهای نفتکش غولپیکر زیاد شده است برای مالکان اینگونه کشتیها خبر خوبی نخواهد بود. نرخ TCE کشتیهای VLCC در بازارهای مقطعی در مسیر شاخص خاورمیانه به ژاپن در ابتدای ماه مارس امسال به روزانه 20 هزار دلار رسید. این در حالی است که این نرخ در ماه ژانویه 2017 برابر با 50 هزار دلار در روز بود.