کاهش ذخیره نفت بر رویVLCCها

تعداد کشتی‎های نفتکش غول‎پیکر (VLCC) که به ذخیره نفت مشغول هستند به آهستگی روبه کاهش نهاده است.

به گزارش انرژی امروز، بر این اساس در پایان فوریه 2017 میلادی 45 فروند نفتکش VLCC  برای ذخیره نفت به کار گرفته شده بودند. این در حالی است که در فاصله ماه‎های جولای 2016 و ژانویه 2017 میانگین تعداد VLCCهایی که به ذخیره نفت مشغول بودند برابر با 52 فروند بوده است.

در این میان بااینکه ذخیره نفت ایران بر روی VLCC از چند ماه پیش به این سو به سرعت روبه کاهش گذاشت، اما در ماه فوریه افزایش ذخیره نفت سایر کشورهای تولیدکننده بر روی کشتی‎های نفتکش غول‎پیکر، کاهش ذخیره ایران را جبران کرد.

با وجود این تحولات، ذخیره نفت بر روی VLCCها همچنان چشمگیر است به گونه‎ای که نزدیک به 6.5 درصد از ناوگان جهانی نفتکش‎های غول‎پیکر برای ذخیره نفت بکار گرفته شده است. موسسه گیبسون پیش بینی می‎کند که روند کاهش ذخیره‎سازی نفت بر روی این کشتی‎ها ادامه یابد.

گیبسون در گزارش خود آورده است که کاهش ذخیره سازی نفت بر روی خشکی نیز یکی دیگر از عواملی است که ذخیره نفت بر روی کشتی‎های نفتکش را در شرایط کنونی غیر جذاب می‎کند.

در گزارش گیبسون آمده است: گرچه تصمیم اوپک (برای کاهش تولید نفت) موجب افزایش قیمت جهانی نفت می شود، اما کاهش ذخیره نفت در خشکی و کاهش قیمت های آتی نفت، ذخیره نفت بر روی دریا را به امری پر ریسک تبدیل می‎کند.

گیبسون در گزارش خود از بازار نفتکش ها اشاره کرد: از آنجائیکه خاورمیانه بزرگترین بازار استفاده از VLCCها در جهان است کاهش صادرات نفت خام در زمانیکه سرعت رشد ناوگان کشتی‎های نفتکش غول‎پیکر زیاد شده است برای مالکان اینگونه کشتی‎ها خبر خوبی نخواهد بود. نرخ TCE کشتی‎های VLCC در بازارهای مقطعی در مسیر شاخص خاورمیانه به ژاپن در ابتدای ماه مارس امسال به روزانه 20 هزار دلار رسید. این در حالی است که این نرخ در ماه ژانویه 2017 برابر با 50 هزار دلار در روز بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن