موفقیت کنسرسیوم صادراتی بعید است حضور نوروززاده مثبت است

عضو ارشد اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با انتقاد به اینکه «عباس کاظمی، مدیر عامل پخش و پالایش و مرضیه شاهدایی حضور و نقش حاکمیتی جدی و حتی هدایت سیاست گذاری‌ها نداشتند» گفت: به نظر می‌رسد تحولات جدید صورت گرفته در پتروشیمی و حضور سیدرضا نوروززاده جنبه حاکمیتی سازمان را تقویت خواهد کرد و شاهد حضور پررنگ‌تر این شرکت در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

سیدحمید حسینی در گفتگو با خبرنگار «انرژی امروز» در خصوص تغییرات اخیر در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین انتصاب نوروززاده به عنوان مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: در دوره قبل نیز تغییر و تحولاتی در هر دو شرکت پالایش و پخش و پتروشیمی صورت گرفت که تغییرات مثبتی نبود.

او در ادامه توضیح داد: امور اجرایی این دو تشکیلات واگذار شده بود و مدیران این شرکت‌ها احساس می‌کردند که نقش زیادی در مدیریت پالایشگاه‌ها یا پتروشیمی‌ها ندارند و نتوانستند آنگونه که باید نقش حاکمیتی را در این شرکت‌ها ایفا کنند.

حسینی با اشاره به اینکه «تفکر غالب این مدیران نقش تصدی گری بوده است»، اظهار کرد: این مدیران گمان می‌کردند مدیریت سازمان‌ها یعنی تصدی گری و با این تفکر که چون اکنون نمی‌توان تصدی گری کرد و شرکت‌ها واگذار شده است؛ بنابراین نقش حاکمیتی نداشتند.

شاهدایی و کاظمی نقش حاکمیتی و هدایت سیاست گذاری‌ها نداشتند

او با انتقاد به اینکه «عباس کاظمی، مدیر عامل پخش و پالایش و مرضیه شاهدایی حضور و نقش حاکمیتی جدی و حتی هدایت سیاست گذاری‌ها نداشتند» افزود: به نظر می‌رسد تحولات جدید صورت گرفته در پتروشیمی و حضور سیدرضا نوروززاده جنبه حاکمیتی سازمان را تقویت خواهد کرد و شاهد حضور پررنگ‌تر این شرکت در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه «تغییرات در شرکت ملی صنایع پتروشیمی مثبت بوده است»، افزود: تغییرات جدید کمک می‌کند که بحث‌های حاکمیتی و رگولاتوری که از وظایف این سازمان است بهتر در پتروشیمی به خوبی پیاده شود.

رقابت‌های ناسالم تولیدکنندگان بلای جان صادرات کشور شده است

او در ادامه در خصوص صادرات متانول که چندی پیش مطرح شد اظهار کرد: یکی از مشکلات صادراتی کشور ما این است که هرکسی اجازه دارد کار صادراتی انجام دهد و هریک از واحدهای تولیدی علاقه دارند صادرکننده محصولات خود باشند و از امتیازات صادرات همچون معافیت‌های مالیاتی و یا کسب پرستیژهای صادراتی استفاده کنند؛ در حالی که در کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی بسیاری از شرکت‌های تولیدی اجازه واردات و صادرات ندارند و چندین شرکت بزرگ در حوزه بازرگانی مأموریت دارند که کالاهای کشور را بازاریابی کنند و به فروش برسانند و در این زمینه بسیار هم موفق بوده‌اند.

حسینی با تاکید بر اینکه «رقابت‌های ناسالم تولیدکنندگان با یکدیگر بلای جان صادرات کشور شده است» افزود: یکی از مشکلات ما رقابت تولید کننده و صادرکننده با یکدیگر است؛ بنابراین اگر بتوان اینها را تجمیع کرد نتایج خوبی خواهد داشت.

در کشور روحیه همکاری با یکدیگر وجود ندارد

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: به شخصه معتقدم در ایران امکان کنسرسیوم سازی افراد با کالاهای مشابه، کمتر وجود دارد، چراکه در کشور روحیه همکاری با یکدیگر وجود ندارد.

او ادامه داد: ممکن است کنسرسیوم ایجاد شود و بتوان تولید کنندگان بزرگ را دور هم جمع کرد و یک فروشگاه زنجیره‌ای با کالاهای مختلف راه انداخت، اما اینکه بتوان تمام تولیدکنندگان، حتی تولیدکنندگان کوچک را دور هم جمع کرد و از آنها درخواست کرد که صادرات را به یک شرکت ثالث بسپارند بعید است که عملی شود چرا که لازمه آن این است که شرکت جدیدی ثبت شود، و شرکت‌ها دوباره کالای خود را در اختیار شرکت جدید بگذارند که آن هم به نوعی فروش داخلی محسوب می‌شود و بحث مالیات برای آن مطرح خواهد شد.

تشکیل کنسرسیوم مشترک ایده خوبی است، اما عملی نمی‌شود

حسینی با بیان اینکه « ایده تشکیل کنسرسیوم مشترک ایده خوبی است» گفت: اینکه این ایده عملیاتی و اجرایی شود و همه تولیدکنندگان کشور پذیرای این امر باشند را با دیده شک و تردید می‌نگرم اما امیدوارم عملی شود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پایان تصریح کرد: ایران قطب متانول دنیا است و به نظر می‌رسد با افزایش تولید ما بازار محدودتر خواهد شد و عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت و واحدهای داخلی کشور شروع به رقابت کردن خواهند کرد؛ در این شرایط اگر به هر نحوی بتوان این رقابت ناسالم و مخرب را کنترل کرد، اقدام موثری خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن