مواضع عربستان درباره شیل و تمدید توافق اوپک

این هفته، تمامی تولیدکنندگان اصلی نفت خام، عربستان و دیگر تولیدکنندگان نفت خلیج فارس، روسیه، برزیل، مکزیک و شرکت های بزرگ نفتی جهان و شرکت های حفاری آمریکا در کنفرانس انرژی سراویک، که با پشتیبانی مالی شرکت خدمات مالی آی.اچ.اس مارکت در هیوستون آمریکا برگزار می شود، گرد هم آمده تا در مورد تولید غیرمعمول نفت و نقش آن در بازارهای جهانی،  LNG، تولید برق هسته ای و گاز طبیعی آمریکا تبادل نظر کنند.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، خالد الفالیح، وزیر انرژی عربستان، یکی از سخنرانان این کنفرانس بود که نکات بسیار مهمی در مورد وضعیت کنونی تولید نفت در جهان، همچنین هشدارهایی هم به سرمایه گذاران در مورد آینده بازار نفت ارائه کرد.

به اعتقاد الفالیح، تردیدی نخواهد بود که تقاضای جهانی برای نفت طی سال های آینده، بویژه در مورد کشورهای در حال توسعه ادامه داشته و حتی روندی صعودی نیز خواهد یافت. اگرچه در حال حاضر بازار با مازاد عرضه مواجه است، اما در صورت عدم توجه به توسعه طولانی مدت ذخایر نفتی، این چرخه با مشکلات عدیده ای مواجه شده که منجر به افزایش شدید قیمت نفت و متعاقب آن، کمبود شدید انرژی در کشورهای در حال توسعه و بی ثباتی بازار خواهد شد

و.ی در بخشی از سخنان خود هشدار داد که دلیل اصلی تمامی این ناملایمات، پیش بینی های غیراصولی در مورد اوج تقاضاست.

به اعتقاد الفالیح، برخی چنین فکر می کنند که تقاضا فقط در طولانی مدت کاهش خواهد یافت، اما آسیا همچنان تشنه نفت است و تقاضای انرژی به نحو فزاینده ای در کشورهای در حال توسعه روند صعودی دارد. اگر سرمایه گذاران طبق چنین پیش بینی های غیراصولی و اشتباه، تصمیم گیری نمایند، دسترسی جهانی انرژی با اختلال مواجه خواهد شد.

وی گفت: سرمایه گذاری کوتاه مدت در نفت شیل از اولویت های عربستان نیست، اما برخلاف آنچه که تاکنون شنیده اید، ما از بازگشت سرمایه گذاران به حوزه شیل آمریکا استقبال می کنیم. دولت عربستان همواره نگاه بلندمدتی به سرمایه گذاری در بخش انرژی داشته و اصول کاری ما هم بر همین منوال برنامه ریزی شده است، طی سال های اخیر نیز بسیاری از سرمایه گذاری های کوتاه مدت ما در سرتاسر جهان به بلندمدت تغییر یافته اند.

وزیر انرژی عربستان در ادامه دیگر کشورهای تولیدکننده اوپک و غیراوپک را خطاب قرار داده و عنوان کرد که عربستان، هنوز در مورد تمدید توافق تاریخی اوپک مبنی بر کاهش تولید، برای یک دوره شش ماهه دیگر تصمیمی نگرفته است، به عبارت دیگر، این کشورها نباید چنین تصور کنند که ادامه این روند مطابق میل عربستان است و باید مدت های طولانی به آن ادامه داد.

کاهش تولید اوپک باعث افزایش بهای نفت خام گردید، اما با روند رو به رشد فعالیت های حفاری نفت شیل در آمریکا که در یک سال گذشته بی سابقه بوده است، خطر کاهش قیمت همچنان بازارهای جهانی را تهدید می کند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ نیز با طرفداری همه جانبه خود از سوخت های هیدروکربنی، به این صنعت جانی تازه دمیده، به نحوی که بسیاری از تولیدکنندگان نفت و شرکت های مستقل حفاری نیز به حفاری غیرمعمول نفت به عنوان راهی برای دسترسی سریع به درآمد، در قالب طرح های کم هزینه و کوتاه مدت می نگرند.

طی ماه های اخیر نیز، فراوانی ذخایر شیل در حوضه پرمیان از یک سو و فناوری های پیشرفته حفاری شرکت های آمریکایی از سوی دیگر باعث شده بتوانند حتی با نفت 40 دلاری نیز به سوددهی برسند.

به گفته حلیمه کرافت، رئیس بخش راهبردی کالای بانک رویال اسکاتلند، اوپک باید امیدوار باشد این مسئله، تنها به حوضه پرمیان محدود شود. افزایش تولید پرمیان نیز به دلیل کاهش شدید هزینه هاست که پیش بینی می شود این کاهش هزینه متناسب با افزایش قیمت باشد. اما اگر توسعه صنعت شیل آمریکا از میزان کنونی فراتر رود، شاید نیاز باشد اوپک راهکار کاهش بیشتر تولید را درپیش بگیرد.

به اعتقاد وی، مساله کنونی اوپک، چگونگی مواجهه با افزایش تولید صنعت شیل آمریکاست نه پایبندی این سازمان به برنامه کاهش تولید، زیرا اکثر کشورهای عضو تاکنون به میزان زیادی به تعهدات خود پایبند بوده اند.

کرافت گفت: به عقیده من افزایش تدریجی قیمت همچنان ادامه می یابد. اما باید منتظر ماند تا روشن شود واکنش بازار به افزایش نفت غیرمعمول چگونه خواهد بود؟ آیا قیمت ها متناسب با آن کاهش میابند یا افزایش پیدا می کنند؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن