احتمال رشد تولید نفت شیل

تولید نفت شیل آمریکا با قیمت‌های حدود ۶٠ دلار افزایش خواهد یافت و در صورت رسیدن قیمت‌ها به ٨٠ دلار، این رقم به سه میلیون بشکه در روز تا سال ٢٠٢٢ خواهد رسید.

 سعیده شفیعی. پژوهشگر اقتصادی در یادداشتی در شماره امروز روزنامه شرق نوشت:

قیمت نفت در هفته گذشته یکی از هفته‌های نه چندان خوب خود را پشت سر گذاشت؛ به طوری که در پایان هفته شاخص‌های مختلف بین دو دلار و ٧۵ سنت تا چهار دلار و ۴٣ سنت نسبت به پایان هفته قبل کاهش یافتند. دلیل اصلی این افت قیمت، کاهش رشد هدف‌گذاری‌شده چین و به تبع آن کاهش تقاضای نفت، احتمال ثبت نهمین هفته متوالی افزایشی ذخایر نفت آمریکا و رشد تولید نفت غیرمتعارف (شیل) در این کشور عنوان می‌شود.

سه شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه دهم ماه مارس، ۵٢ دلار و ۵۴ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، دو دلار و ٧۵ سنت افت را نشان می‌دهد. شاخص «نفت وست‌تگزاس‌ اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ۴٩ دلار و ۶۵ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، چهار دلار و ۴٣ سنت کاهش یافته است.همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) در روز پنجشنبه نهم مارس به ۵٠ دلار و ٨٢ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، دو دلار و ٨٧ سنت افت نشان می‌دهد.

احتمال سوآپ نفت ایران و روسیه

وزیر انرژی روسیه روز سه‌شنبه ١٧ اسفند ماه در حاشیه کنفرانس نفتی سراویک در آمریکا از احتمال توافق برای خرید روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت از ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس به نقل از فارس، واردات ١٠٠هزاربشکه‌ای نفت روسیه از ایران در دستور کار قرار دارد اما در خصوص جزئیات آن هنوز توافق قطعی صورت نگرفته است. به گفته این مقام روس، ممکن است این واردات به صورت فیزیکی باشد یا به صورت سوآپ (انتقال نفت) انجام شود. در ماه فوریه نیز مذاکراتی برای سوآپ نفت بین دو کشور مدنظر قرار گرفته بود.بر اساس این گزارش، طرح سوآپ نفتی، به ایران این امکان را می‌دهد تا راه ساده‌تر و ارزان‌تری را برای تأمین نفت پالایشگاه‌های واقع در مناطق شمالی فراهم کند و نیازی به انتقال نفت از جنوب کشور نباشد.

صنعت شیل و نفت ۵٠دلاری

شرکت نروژی استات‌اویل (Statoil) اعلام کرد در دو سال آینده تولید نفت شیل در آمریکا با قیمت نفت ۵٠ دلار نیز سودآور خواهد بود. به گزارش خبرگزاری رویترز این شرکت اعلام کرد در دو سال آتی با تحولاتی نظیر ساده‌سازی عملیات، ارتقای فناوری و کاهش هزینه‌ها، تولید نفت شیل در آمریکا حتی با قیمت نفت ۵٠ دلار نیز سودآور خواهد بود. همچنین در گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت شیل آمریکا با قیمت‌های حدود ۶٠ دلار افزایش خواهد یافت و در صورت رسیدن قیمت‌ها به ٨٠ دلار، این رقم به سه میلیون بشکه در روز تا سال ٢٠٢٢ خواهد رسید.

تمدید توافق و احتمال بروز کمبود نفت

وزرای انرژی و نفت روسیه و عراق دوشنبه گذشته اعلام کردند بحث درباره تمدید توافق شش‌ماهه تولیدکنندگان نفت هنوز زود است و باید درخصوص این تصمیم منتظر ماند. توافق تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک بر سر کاهش تولید از ابتدای ژانویه سال جاری میلادی به مرحله اجرا درآمده است و در صورت نرسیدن به نتیجه احتمالی، تمدید خواهد شد. روسیه بر اساس این توافق متعهد به کاهش ٣٠٠ هزار بشکه و عراق متعهد به کاهش ٢١٠ هزار بشکه از تولید نفت خود هستند. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی پیش‌بینی کرد به احتمال زیاد از سال ٢٠٢٠ عرضه نفت نسبت به تقاضای آن کاهش خواهد یافت و به همین دلیل بازار نفت شاهد رشد شدید قیمت‌ها خواهد بود. بر اساس این گزارش، پایین‌بودن قیمت‌ها و به‌تبع آن کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت در سال‌های گذشته، میزان مازاد ظرفیت تولید نفت در جهان را به کمترین میزان در ١۴ سال گذشته رسانده است.

قیمت گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub) به عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به دهم مارس،  دو دلار و ۶٨ سنت به ازای هر میلیون بی‌.تی‌.یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به پایان هفته گذشته، ٢۴ سنت رشد نشان می‌دهد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن