تصمیم کویت و عربستان برای برداشت از میدان مشترک الدورا

با وجود حفر چاه اکتشافی آرش ۱ در سال ۱۳۷۹ و اثبات وجود حجم قابل توجه گاز و نفت، به‌دلیل اختلافات مرزی با کشور کویت، توسعه میدان مشترک الدورا هنوز شروع نگردیده است.

به گزارش انرژی امروز، حجم نفت و گاز میدان الدورا (از میادین واقع شده در  منطقه بی طرف دو کشور و به احتمال زیاد مشترک با میدان آرش) به ترتیب یک tcf و ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد شده است که با وجود توافق سال ۲۰۰۰ برای توسعه آن، اخیراً دو کشور چراغ سبز به همدیگر برای توسعه آن نشان داده‌اند. هر دو کشور نیاز شدید به گاز این میدان دارند.

با وجود حفر چاه اکتشافی آرش ۱ در سال ۱۳۷۹ توسط مدیریت اکتشاف و لرزه نگاری سه بعدی آن توسط شرکت نفت فلات قاره ایران، و اثبات وجود حجم قابل توجه گاز و نفت، به‌دلیل اختلافات مرزی با کشور کویت، توسعه این میدان مشترک هنوز شروع نگردیده است.

امیدواریم سرنوشت این میدان با تصمیم اخیر کشورهای کویت و عربستان، به سرنوشت میادین گازی فرزاد دچار نشود. متاسفانه تولید گاز از میادین فرزاد اخیراً با ظرفیت ۲ ۵ میلیارد فوت مکعب گاز در روز توسط عربستان شروع شده و ما هنوز با بازیگری هند، فرصت سوزی ۱۷ ساله را تجربه می‌کنیم و اگر از همین امروز هم شروع به توسعه این میادین مشترک کنیم تا رسیدن به شرایط مساوی با عربستان، حداقل ۵ سال باید کار توسعه را انجام دهیم!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن