وزارت نفت در دولت یازدهم موفق بوده‌است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت نفت موفق عمل کرده است.وزارت نفت توانسته است به خوبی از حق و حقوق کشور صیانت کند. البته این به معنای نبود اشتباهات در این وزارت خانه یا انتقادات به این وزارت نیست.

علی گلمرادی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز درباره عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم گفت: در حوزه نفت و در سطح بین المللی، سهمیه صادرات نفت و تولید، وزارت مربوطه موفق عمل کرده است. به عبارتی وزارت نفت توانسته است به خوبی از حق و حقوق کشور صیانت کند. البته این به معنای نبود اشتباهات در این وزارت خانه یا انتقادات به این وزارت نیست.

وی در ادامه افزود: در کل وزارت نفت طی دهه های گذشته تا به الان استراتژی کاربردی موفقی در دستور کار نداشته است. امروز ما هنوز با وجود اینکه صنعت نفت ما بیش از یک‌صد سال سابقه دارد، تاکنون نتوانسته‌ایم در بخش تکنولوژی خودکفایی داشته باشیم.

مستقل از سایر کشورها نیستیم

نماینده مردم بندر ماهشهر با بیان اینکه شعار ما استقلال و آزادی است، تصریح کرد: با این وجود هنوز ما به شرایطی نرسیده‌ایم که مستقل از سایر کشورها بتوانیم در حوزه نفت و انرژی تصمیم بگیریم و بقیه را به تبعیت از خواسته‌مان بکشانیم.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این، توسعه منابع انسانی باید در اولویت وزارت نفت قرار گیرد. چند سالی است که در این حوزه فراز و فرود بسیاری پیش آمده و ثبات از بین رفته است. از جمله دغدغه اختلاف حقوق میان افراد است و موجب شده در بعد صیانت از اعضای این وزارت خانه ما با مشکلاتی روبرو شویم.

تلاش کردیم انگیزه ها باقی بماند

گلمرادی با بیان اینکه باید مشکلات این حوزه در زمینه حقوق زیرمجموعه آن کم شود، تصریح کرد: این موضوع موجب شده که انگیزه افراد  برای خدمت‌رسانی تحت الشعاع قرار گیرد. باید این نوع اختلافات کم شود تا همه شاغلان در این وزارتخانه به انجام فعالیت امیدوار شوند.

نماینده مردم بوشهر تاکید کرد: ما در مجلس هم در برنامه ششم و هم بودجه 96 به این موضوع پرداختیم چنانچه حتی به دنبال نزدیک کردن حقوق‌های سطوح مختلف شدیم. مجلس برای رفع دغدغه اعضای این وزارت خانه تلاش خود را انجام داده است. ما تلاش کردیم انگیزه ها از بین نرود.

باید از خام فروشی فاصله بگیریم

وی با اشاره به برنامه ریزی برای خروج از خام فروشی گفت: ما باید چرخه ارزش را مورد توجه قراردهیم و برای ایجاد ارزش افزوده، از سرمایه های کشور صیانت کنیم. خام فروشی عایدی چندانی ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین افزود:ما می‌توانیم با ایجاد صنایع تکمیلی و پایین دستی و با فرایندهای کوچکی این عواید را چند برابر کنیم همانطور که با تمرکز بر ان موارد اشتغال زایی هم صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اتکای ما خواسته و ناخواسته از نفت است، تاکید کرد: ما باید برای نفت برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم از صادرات تک محصولی و خام فروشی به عرضه فرآورده های نفتی برسیم و درآمدهای حاصل از آن را برای زیرساخت‌ها استفاده کنیم نه هزینه های جاری.

در برندسازی باید کلان‌نگر باشیم

وی در ادامه به یکی از دغدغه‌های ایجاد شده در حوزه وزارت نفت طی ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: برندسازی موجب نگرانی و بحث های بسیاری به ویژه برای جایگاه داران شده است. باید توجه داشته باشیم هر تصمیم گیری که در کشور انجام می گیرد نقاط ضعف و قوتی دارد و می‌تواند تهدیدها و فرصت‌هایی را ایجاد کند. پس هیچ تصمیم کارشناسانه ای به صورت مطلق قابل تایید و رد نیست.

وی در ادامه افزود:ما باید تابع و تسلیم نظرات کارشناسانه باشیم و همه جوانب را ببینیم. هر جایی که نقاط قوت ما برجسته باشد آن را در پیش بگیریم.یک جاهایی به طور موضعی ضررهایی می‌بینیم اما به طور کلان منفعت بسیاری را دارد گاهی عکس آن. پس باید کلان نگر باشیم.

گلمرادی در پایان گفت: ما باید منافع ملی را ببینیم اگر این ها را مدنظر داشته باشیم؛ آن وقت در رابطه با تصمیمات راه درست در پیش می گیریم. ما باید اولویت را به منافع ملی بدهیم و از تصمیمات مبتنی بر احساسات و سطحی اجتناب کنیم. البته در هر بخشی باید نظر همه را به دست آوریم و پس از آسیب شناسی با نگاه به وضعیت مردم آن را اتخاذ کنیم. در چنین شرایطی می‌توان رضایت عمومی را هم به دست آورد. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن